La multiplicació de serveis d’accés a la informació basats en intel·ligència artificial generativa (IAGen) modifica les expectatives de visibilitat del contingut digital en català i obliga a abordar aquest àmbit. Per això, la Fundació .cat i el Col·legi de Màrqueting i Comunicació de Catalunya han organitzat un debat sobre la qüestió i per a explorar i definir els reptes en l’àmbit del SEO en català, segons ha indicat el president de la Fundació .cat, Genís Roca.

Per la seua banda, Miquel Campmany, degà del Col·legi de Màrqueting i la Comunicació, apuntava que «promoure el català en l’àmbit del màrqueting és un dels pilars de l’entitat».

Tot seguit, els experts Fernando Checa (Novaigrup), Òscar Nogueras (OnTranslation), Eva Olivares (DobleSEO) i Clara Soteras (ElNacional.cat) examinaven, sota la moderació del periodista Albert Cuesta, els reptes que la irrupció de la tecnologia d’IAGen representa per a les pràctiques convencionals de posicionament web, i en particular per al contingut en llengua catalana.

Els cercadors com Google i Bing, que aporten als llocs web una gran proporció de les visites que reben, modifiquen contínuament els seus algoritmes i la manera de presentar els resultats per tal de fer-los més rellevants, obligant els responsables de SEO a ajustar les seves estratègies. Però l’adopció de la IAGen per part dels cercadors reduirà encara més la transparència del procés, perquè dificulta rastrejar l’origen de la informació que rep l’usuari, siga una notícia, un tràmit administratiu o la fitxa d’un producte comercial.

Segons Clara Soteras, «encara hem de veure com arriba la IAGen als cercadors per saber si acaba sent útil per les persones».

Taula rodona sobre intel·ligència artificial generativa / Fundació .cat

En el debat dels quatre experts ha estat molt present el repte per al contingut digital en llengua catalana. Els principals xatbots d’IAGen són capaços de dialogar amb l’usuari en un català molt acceptable, però amagant que la informació que ofereixen està molt probablement en un altre idioma. Òscar Nogueras recorda que «la gran majoria del contingut amb què s’han entrenat els xatbots és en anglès». Per la seua banda, Fernando Checa afegeix que «la generació del contingut útil és clau en l’àmbit SEO. Aquest és un procés evolutiu al qual hem de dedicar temps i recursos».

Eva Olivares també destaca que «empreses petites a vegades no disposen del català al web per manca de pressupost i per desconeixement de les possibilitats que ofereix el català. Tampoc podem oblidar la canibalització del català i castellà quan les cerques no són clares».

Constitució d’una comunitat de SEO en català

En les diverses iniciatives i estudis recents de la Fundació .cat, membre de l’Aliança per la Presència Digital del Català, sobre la visibilitat del contingut en català, a més del diàleg tècnic amb els cercadors s’ha fet evident, segons l’entitat, «la necessitat de formular bones pràctiques de posicionament web amb sensibilitat específicament catalanoparlant». Per aquest motiu, diversos especialistes de referència en SEO inclosos els participants en el debat, han acordat constituir formalment una comunitat de posicionament i màrqueting digital en català.

Comparteix

Icona de pantalla completa