La darrera edició de les Falles, les situacions de vandalisme, acumulació de fems i problemes de neteja i manteniment de l’espai públic han estat tan evidents, que fins i tot l’alcaldessa de València, María José Catalá, va prometre «mà dura» contra l’incivisme, encara que haurà de ser per a les Falles del 2025, ja que les declaracions arribaven poques hores abans de la Cremà. Una reacció un pèl tard i, sobretot, a contrarellotge, amb les xarxes socials plenes d’imatges d’edificis històrics plens d’orins, carrers totalment bruts i contenidors de fem absolutament desbordats.

L’incident de Falles, però, no pareix una anècdota aïllada. La publicació del darrer Baròmetre municipal indica que per a un 14,3% del veïnat, la brutícia dels carrers ja és el principal problema de la ciutat. L’any passat, aquesta xifra era del 12,9. Un augment d’1,4% en tan sols un any. I encara ha crescut més el número de gent que demana incrementar la neteja de la ciutat, d’un 6,3 a un 8,4%. A més, fins a un 25,7% dels enquestats considera que en el darrer any la recollida de fem ha empitjorat, davant de soles el 15,2% que considera que ha millorat. En la neteja dels carrers, la resposta encara és més contundent, amb un 37,6% font el 16,1%.

Aquestes xifres podrien semblar més o menys anecdòtiques si no fora perquè precisament el tema de la neteja va ser un dels cavalls de batalla de Catalá quan estava a l’oposició. Les denúncies de brutícia i poca neteja van ser recurrents i una de les promeses més fermes va ser la d’acabar amb el problema. Nou mesos després, pareix que aquest encara és més greu. O com a mínim així ho indica la percepció ciutadana.

La ciutadania suspén l’estat del trànsit

Seguretat i trànsit també preocupen més

Juntament amb la neteja, els altres dos grans fronts de crítica al Govern del Rialto van ser la seguretat i el trànsit. Crisis com la del barri d’Orriols van servir per acusar Ribó de deixar desemparats els veïns front els delinqüents. Encara que va ser la mobilitat el gran fetitxe del PP a l’oposició, amb constants referències al «caos» en el trànsit provocat pels carrils bici, les peatonalitzacions i les polítiques de pacificació en general.

Les reformes en la circulació posades en marxa per Catalá, però, no pareixen haver donat resultats, ja que per primera volta la ciutadania suspén l’estat de la situació, amb un 4,8 –per un 5,3 de l’anterior Baròmetre- i un 40,3% de la gent considera que ha empitjorat davant un escàs 9,4% que creu que ha millorat. I encara és pitjor la valoració de la gestió dels aparcaments públics, amb un 45,6% d’enquestats que consideren que ha empitjorat pel 6,9 que responen que ha millorat.

També l’EMT i els carrils bici cauen en el grau de satisfacció ciutadana, si bé menys acusades, passant del 7,3 al 7% i del 7,4 al 6,8%, respectivament.

Pel que fa a la seguretat, el percentatge de veïns que considera que és el principal problema de la ciutat s’ha disparat del 13,4 al 18,9%, així com el de persones que demanen més seguretat a les administracions, que passa del 4,7 al 8,6%. I com amb altres serveis municipals, el percentatge d’enquestats que considera que la Policia Local ha empitjorat el darrer any és del 19,8%, per un 16,4 que assegura que ha millorat.

Regidories de Vox

El baròmetre també pregunta per l’opinió sobre Parcs i Jardins i Albufera, dues àrees gestionades per Vox. Si bé el manteniment de les zones verdes només acusa una lleu reculada –del 6,5 al 6,3%-. la de l’Albufera sí que veu una caiguda important, de 0,8 punts, al caure del 7,2 al 6,4%. Precisament, el regidor de la Devesa-Albufera, és José Luis Gosálbez, qui recentment va negar l’existència del canvi climàtic en una conferència internacional sobre protecció de zones humides davant de l’escalfament global.

Comparteix

Icona de pantalla completa