Nou impediment de l’Ajuntament de València a la participació ciutadana i a la mobilitat sostenible. I tot en una sola acció. Amb els vots de PP i Vox, la darrera Junta de Govern Local de València va aprovar una moció “amb caràcter d’urgència” -el que implica que no calia posar-ho a l’ordre del dia i per tant l’oposició no podia fiscalitzar-ho amb anterioritat- que permet a l’equip de govern rebutjar aquelles iniciatives ciutadanes votades als pressupostos participatius que “suposen una elevada pèrdua de places d’estacionament impossible de recuperar en l’entorn”; “puguen afectar negativament […] la circulació en l’entorn”; o se sol·liciten en “carrers específics” que no formen part de les “àrees centrals” del barri.
Una repassada a les propostes de millora que la ciutadania ha publicat al web dels pressupostos participatius de l’Ajuntament de València, permet veure com la recuperació de l’espai públic fins ara monopolitzat pel cotxe és una de les qüestions més recurrents. Pacificació del trànsit, peatonalització, nous carrils bici o millora dels existents, més arbres i bancs… són demandes repetides barri rere barri i, generalment, es troben entre les més votades.
Compromís: “És censura preventiva”
Des de l’oposició, el regidor de Compromís Giuseppe Grezzi denuncia que “l’única motivació [de la moció] seria aportar una aparença de legalitat per a amagar l’arbitrarietat amb la qual tombaran tots els projectes de millora de l’espai públic sol·licitats pels veïns en els pressupostos participatius”.
Així, adverteixen des de Compromís, Catalá disposarà “d’un nou i últim mecanisme per a tombar els projectes participatius proposats pels veïns i contraris a les seues polítiques regressives”.
“Hi ha un divorci clar entre les polítiques de Catalá i els desitjos del veïnat, i aquesta moció no és un simple document, sinó la seua certificació”, apunta Grezzi, que assenyala com la moció indica —“segurament sense pretendre-ho”— els desitjos de la ciutadania: substitució de carrils de trànsit per vies per a afavorir la mobilitat sostenible, conversions en zona de vianants als carrers residencials i no sols en la centralitat dels barris, etc.