Compromís ha presentat una sèrie d’al·legacions al projecte de Zona de Baixes Emissions (ZBE) del Partit Popular i Vox a Castelló de la Plana, un document que -segons ha explicat- “arriba tard, està incomplet perquè no inclou les dades de contaminació de 2024 i, al mateix temps, posa en valor carrils bici que el govern de Begoña Carrasco ja ha eliminat”.
La formació ha assenyalat que aquestes “contradiccions” han de corregir-se abans de l’aprovació definitiva, prevista abans del 31 de desembre.
“Dir una cosa i fer la contrària. Això és el projecte de Zona de Baixes Emissions que ha presentat Begoña Carrasco i el Partit Popular”, ha remarcat el portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, que ha explicat que es tracta “d’un projecte que està incomplet, no té les dades de 2024 d’emissions, un projecte que no planteja cap acció per a mitigar el trànsit en el centre de la ciutat i fer una ciutat més humana i amable”.
Garcia ha afegit que el document “posa en valor l’eix ciclista nord-sud de la ciutat, un eix ciclista que Begoña Carrasco s’ha dedicat a destruir des que va entrar a governar”. En aquest sentit, ha recordat que la desaparició del carril bici del carrer Herrero és ja “un fet consumat”.
Com ha remarcat Compromís, la proposta no incorpora les dades més recents d’emissions i contaminació de l’any 2024, “imprescindibles per a avaluar amb rigor la situació ambiental de partida”. A més, ha indicat que el projecte cita el Pla Director de la Bicicleta i el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, “un document preceptiu dins del Pla General que va caducar el 31 de desembre de 2024 i que l’actual govern ha prorrogat un any i mig més sense impulsar la seua renovació”.
La coalició ha alertat que aquestes “contradiccions” han provocat fins i tot “una involució en la mobilitat de la ciutat”. Segons ha dit, un exemple clar és el carrer Campoamor, “que ha passat de tindre poc trànsit a suportar una circulació molt més intensa”. “A això se suma que el projecte destaca com a eix ciclista principal nord-sud els carrers Sant Félix, Sant Roque i Herrero, mentre que l’equip de govern ha eliminat els carrils bici d’eixes mateixes vies”, ha afegit.
Igualment, carrers previstos com a eixos ciclistes, com la plaça Clavé o el carrer Navarrés, han sigut senyalitzades com a plataformes úniques residencials però en la pràctica estan sent utilitzades pels vehicles, envaint l’espai destinat a vianants i bicicletes, ha subratllat la coalició. Un desmantellament de carrils bici que ja ha generat diverses protestes ciutadanes i que també s’ha traduït en un increment dels accidents.
Per tot això, Compromís reclama que la ZBE incorpore les dades de contaminació de 2024, que reconega el “desmantellament” de l’eix ciclista nord-sud i que rectifique l’eliminació de restriccions de trànsit “que han provocat més vehicles i menys seguretat en zones que haurien d’estar pacificades”. La formació ha deixat clar que no comparteix el projecte i ha avançat que, quan torne a governar, recuperarà els carrils bici de l’eix nord-sud i altres trams com la plaça de la Pau, Clavé i Navarresa per a complir amb la planificació vigent.








