Diari La Veu del País Valencià
Balears aplica la gratuïtat al transport públic per a estudiants, Mazón no

La Generalitat Valenciana deixarà de bonificar la gratuïtat del transport públic per a joves. La subvenció que fins ara afavoria la gratuïtat del transport públic era una subvenció del Ministeri de Transport del govern espanyol. Ara la gratuïtat ha sigut eliminada pel govern de Pedro Sánchez. No obstant això, hi ha hagut diferències en l’aplicació i en polítiques de transport públic en funció de l’autonomia. Sense anar més lluny, per exemple a les Illes Balears, on també governa el Partit Popular.

Tot i compartir govern del Partit Popular amb suport de Vox, el País Valencià i les Illes Balears han pres camins molt diferents a l’hora d’aplicar les subvencions estatals al transport públic, especialment pel que fa als joves estudiants i no estudiants menors de 31 anys.

A partir de l’1 de juliol, el nou decret valencià fixa una rebaixa del 50% per a tots els menors de 31 anys, siguen estudiants o no. L’abonament mensual Móbilis 30 Jove costarà 14,90 euros a València, 10,60 euros a Alacant i 12,75 euros a Castelló. Aquest descompte és lineal, sense distingir si la persona està matriculada o no. És a dir, si treballa o no.

En canvi, a Mallorca, el Govern balear manté un model dual que fa una distinció clara: els estudiants menors de 31 anys que estiguen matriculats presencialment en un centre educatiu poden continuar viatjant de manera totalment gratuïta per tota la xarxa TIB (bus, tren i metro). A més, els no estudiants també disposen d’un descompte, i és més generós que el valencià: del 70%, en lloc del 50%, segons el web oficial de TIB (Transports de les Illes Balears).

Aquest sistema balear exigeix més requisits: empadronament a l’illa, recàrrega mínima de 5 euros i doble validació del trajecte. Però alhora reconeix i diferencia el perfil d’estudiant, a qui dona un accés gratuït complet, a diferència del que ocorre al País Valencià, on el fet d’estudiar o no estudiar no té cap efecte sobre el descompte aplicat.

El decret valencià, aprovat el 25 de juny, adapta les tarifes al nou marc estatal de bonificacions establit pel Ministeri de Transports, que finança un 20% de la rebaixa i exigeix que cada autonomia complemente amb almenys un altre 20%. El País Valencià hi ha destinat 20 milions d’euros en fons propis.

El conseller d’Infraestructures, Vicente Martínez Mus, ha defensat que “el País Valencià fa el mateix que la resta”, però la comparació amb les Illes Balears desmenteix aquesta afirmació. A igual finançament estatal, un estudiant mallorquí viatjarà gratis; un estudiant valencià, no. I un jove no estudiant pagarà menys a Mallorca que al País Valencià.

El model balear aposta per un tractament preferent als estudiants, mentre el Consell aplica una tarifa plana per edat. Aquesta elecció política té conseqüències: la gratuïtat s’ha acabat al País Valencià per a tots els joves, siguen estudiants o no, mentre a les Balears, els estudiants continuen sense pagar ni un euro. Una decisió que ve agreujada per la renúncia de la Generalitat Valenciana, per exemple a ingressar diners amb la recaptació de l’impost de successions i donacions.

Més notícies
Notícia: Per la llengua i per la terra, les estudiants en peu de guerra
Comparteix
Anàlisi de la situació actual de l'educació pública i la llengua al País Valencià i aposta política de la vaga del 29M
Notícia: Gandia acull 1.600 estudiants en la 26a edició de Com sona l’ESO
Comparteix
És l'acte musical escolar amb més participants d'Europa
Notícia: DANA | Ajuntaments demanen més mitjans per a tramitar targetes de transport
Comparteix
Benetússer, Paiporta i Catarroja remarquen que pateixen una «sobrecàrrega»
Notícia: Els descomptes en transport públic finalitzen a partir d’aquest dijous
Comparteix
La derogació del decret al Congrés posa fi a les bonificacions de l'Estat

Comparteix

Icona de pantalla completa