Qui va ser regidor de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament de València, Giuseppe Grezz, denuncia que ha pogut comprovar com, coincidint amb l’arribada de creuers a la ciutat, l’EMT retira autobusos articulats del servei ordinari i els destina a recollir als creueristes que arriben a la ciutat. Açò els permet evitar els serveis de taxi o contractar operadors privats d’autobús, obtenint «un servei discrecional a preu de transport públic» que els trasllada des del port fins al centre sense parades, en una ruta especialment dissenyada per a les seues necessitats, tal com asseguren des de Compromís. Aquest servei, a més, es faria en coordinació amb les agències de viatges, que orientarien els seus clients cap a aquests «serveis especials». El Dairi La Veu ha intentat contrastar aquesta informació amb l’EMT sense obtenir resposta en el moment de publicar l’article.
Grezzi, critica la decisió municipal de, «en lloc de reforçar el servei general deteriorat per l’arribada massiva de creueristes que desitgen realitzar una despesa mínima a la ciutat, retiren del servei els millors autobusos de la companyia per a dedicar-li’ls a estos turistes i oferir-los un servei discrecional amb parada directa al centre».
«Mentre seguisquen obstinats a fomentar l’arribada de creuers i a mantindre el fals mite que el turisme genera riquesa –continua Grezzi-, María José Catalá, a través de Visit València i de totes les regidories, hauria de treballar per a gestionar els seus efectes negatius, especialment en aspectes tan evidents com el del deteriorament del servei de l’EMT, establint regles als operadors perquè contracten els serveis de transport amb operadors privats, en lloc d’orientar-los precisament a fer el contrari, com sembla que succeeix», apunta el regidor Grezzi.

Aquesta denuncia de Compromís arriba a penes deu dies després que Catalá posarà en dubte, per primera volta, la bondat del turisme de creuer i anunciara la prohibició de l’arribada de «megacreuers» –sense especificar a què es referia exactament- a València de cara al 2026. Una decisió molt criticada per sectors de la patronal.

Competència deslleial

Des de Compromís denuncien que aquest servei especial d’autobusos suposa «una competència deslleial als operadors privats de transport», ja que ofereix als turistes un servei discrecional directe al centre i sense parades però a un preu molt inferior al dels operadors privats «perquè la diferència la paguen els veïns de la ciutat».

A més, la desviació de recursos humans i materials va en detriment de les línies regulars de l’EMT, un servei que en el darrer any ha viscut un procés de deteriorament, tal com indica el descens del grau de satisfacció ciutadana, amb canvis inexplicables com el de les línies que tornen a passar per la plaça de l’Ajuntament.

Des de Compromís també denuncien que «el PP que durant dècades i encara hui ha impedit que els turistes que visiten València contribuïsquen a les despeses que generen amb una taxa turística, els ofereix un servei públic de qualitat costejat amb els impostos dels veïns de València que al seu torn veuen el seu servei perjudicat per destinar-se recursos als visitants».
També aposta per impedir l’arribada de creuers «de totes les grandàries», però mentre açò no succeïsca, demana al govern municipal que «dedique els recursos existents en l’EMT a reforçar les línies regulars afectades, de manera que, primer, els veïns no patisquen els plens generats per l’arribada de creueristes, i després, els creueristes realitzen el trajecte convencional que fan tots els usuaris i no un especial i exprés que per a si desitjarien tots els usuaris de l’EMT, que cada dia pateixen les conseqüències d’una nova ocurrència del PP».

Comparteix

Icona de pantalla completa