Situació complicada i alhora inexplicable a l’IES la Torreta d’Elda (Vinalopó Mitjà). En aquest centre educatiu els estudiants del mòdul de Robòtica, de formació professional, s’han quedat sense docents per a rebre dues de les assignatures que s’imparteixen durant el primer curs i una del segon. En el cas del primer curs es tracta de Seqüencials i d’Hidràulica, que segons indiquen els alumnes són dues de les matèries més importants per a enllaçar amb el pròxim curs d’aquest mòdul, que té dos anys de durada. En el segon curs l’assignatura que fins ara no ha pogut ser impartida és la de Robòtica Industrial.
Mario Gómez, estudiant d’aquest cicle i que s’ha erigit en portaveu dels afectats, explica que quan van començar el curs al setembre hi havia quatre matèries sense professor assignat. Dues es van poder cobrir amb incorporacions de dos docents dues setmanes més tard de l’inici del curs, però les altres dues assignatures, en la segona quinzena de gener, encara no s’han cobert.
Des del professorat i des de la direcció del centre han intentat contactar amb la Conselleria d’Educació, liderada per José Antonio Rovira (PP) i que va nomenar Marta Armendia com a directora general de Formació Professional. No hi ha hagut cap resposta. La direcció territorial del departament tampoc no ha atès la demanda dels alumnes afectats, ni ha contestat tampoc la telefonada d’aquest diari.

Les raons
Segons expliquen els afectats, amb la irrupció de la covid l’exigència als docents d’haver cursat el màster de professorat per a exercir la professió va desaparèixer per a poder cobrir la demanda de classes durant la pandèmia, moltes de les quals s’havien quedat ajornades. Ara aquesta exigència torna a ser obligatòria al País Valencià. També ho és en altres territoris que, experimentant situacions similars a la que s’ha produït a Elda, s’ha acabat ajornant per a evitar problemes. Aquest cas no ha sigut el del País Valencià, on es mantenia l’obligatorietat malgrat les dificultats fins que ahir es va anunciar que es retiraria, però només en les especialitats d’informàtica. L’alumnat del curs citat, per tant, no comptarà amb aquest avantatge.
«Ara mateix fem les assignatures que podem i poc més», lamenta Mario Gómez, que indica també que alguns professors s’impliquen i imparteixen el que poden –fora del seu horari– de les assignatures que han quedat desertes de docència per a avançar tot el possible i que els alumnes no perden el curs, que consta de cinc trimestres d’aprenentatge a classe i d’un últim període de pràctiques.
Els 17 alumnes de primer ja han perdut tot el primer trimestre i part del segon del curs pel fet que aquestes alumnes previsiblement no seran avaluades i, si tot continua igual l’any que ve s’hauran de tornar a matricular en aquestes dues matèries. «Ens faran perdre un any», protesta l’alumne.
En el cas del segon curs, l’alumnat hauria de repetir curs si no es contracta un professor en un termini breu. Per als de primer aquesta situació desembocaria en el retard de la incorporació dels afectats al període de pràctiques i al treball. El cicle superior de Robòtica, recentment creat, és de fet un pont directe amb el pont laboral gràcies, també, a la idiosincràsia econòmica d’Elda, que és la ciutat del País Valencià amb més percentatge d’ocupació en el sector industrial i la segona de tot l’Estat només per darrere de Rubí, al Vallès Occidental.