En una entrevista al pòdcast de Diari La Veu del País Valencià, Alexandra Usó, presidenta d’Escola Valenciana, i Rubén Pacheco, de la Confederació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (FAMPA), van expressar les seues preocupacions sobre els canvis en el model lingüístic valencià.

Segons Usó, la gestió del model de plurilingüisme actual, impulsat pel Botànic, ha fallat en diversos aspectes. Critica els percentatges establerts, que considera insuficients per a un avanç lingüístic adequat. També es queixa de la falta de preparació i suport per a implementar aquest model als centres educatius.

Pacheco, per la seua banda, expressa preocupació per la falta de comunicació i pedagogia des de l’administració cap als centres educatius. Destaca els problemes d’aplicació del model de plurilingüisme, especialment amb la pandèmia retardant-ne la implementació.

Rubén Pachecho, FAMPA València, La Nostra Veu pòdcast Diari la Veu

Els dos representants coincideixen en la preocupació per la flexibilitat del model actual i la proposta de la reforma educativa impulsada pel conseller José Antonio Rovira, que pot portar a confusió entre les famílies i el professorat respecte a les assignatures impartides en valencià. Critiquen també la sensació de «titulitis» en la societat, amb un enfocament excessiu en els resultats lingüístics sense una veritable comprensió i domini de la llengua i criticant la mercantilització de l’educació.

A més, Usó i Pacheco destaquen la importància de la preparació adequada i el suport constant per a una implementació efectiva del model lingüístic valencià. Expressen la seua intenció de continuar lluitant per una educació pública de qualitat i una millor comprensió dels models lingüístics en la societat valenciana i augmentar l’ús i prestigi de la llengua pròpia que ara està sota mínims.

Les seues preocupacions reflecteixen els desafiaments que enfronta el sistema educatiu valencià en la implementació de polítiques lingüístiques del govern de PP i Vox, destacant la necessitat de coordinació, suport i claredat en la comunicació per a garantir el seu èxit. «No s’ha parlat de ràtios ni guia docent, açò serà un caos», han coincidit ambdós. També, les dues persones coincidiren en una altra apreciació, l’actual Consell encara no s’ha reunit amb ells. «Rovira encara no ens ha convocat», va confessar la representant d’Escola. «Català sí que ho va fer», va recordar Pachecho sobre quan l’actual alcaldessa de València tenia competències d’Educació a la Generalitat.

Els representants educatius també subratllen la importància de l’aplicació coherent i la formació adequada del professorat per a assegurar un desenvolupament efectiu dels models lingüístics. A més, insten a l’administració a proporcionar recursos i assistència tècnica als centres educatius per a superar els reptes pràctics en la implementació dels models lingüístics i l’estabilitat de les ràtios.

En resum, la preocupació i la crítica constructiva d’Usó i Pacheco reflecteixen els desafiaments i les oportunitats associats amb la implementació de polítiques lingüístiques al País Valencià en l’anomenada Llei de «Llibertat» Educativa. Demanen que s’aposte més pel valencià i no és «segreste» l’ús del concepte llibertat per part del Consell.

Més notícies
Notícia: I què fem ara amb el plurilingüisme?
Comparteix
«El que cal és derogar la llei de Plurilingüisme, que tants problemes està causant, i tornar al sistema de línies anterior al conseller Marzà.»
Notícia: L’Associació d’Inspectors critica la Llei de llibertat educativa
Comparteix
Consideren que la proposta convida les famílies a elegir no aprendre en valencià

Comparteix

Icona de pantalla completa