Diari La Veu del País Valencià
Alacant manté les vies litorals 21 anys després de l’acord per llevar-les

La plataforma Variant de Torrellano Ja, que demana l’activació d’aquesta obra perquè els trens de rodalia que connecten Elx i Alacant passen per aquesta pedania il·licitana i deixen de transcórrer la zona litoral del sud del terme municipal d’Alacant una vegada connecten amb l’Aeroport, ha emès un comunicat recordant que el 7 de maig de 2003, ara fa 21 anys, el Ministeri de Foment, la Generalitat Valenciana, l’Ajuntament d’Alacant, Renfe i ADIF –en aquell moment denominada Gestor d’Infraestructures Ferroviàries–, van signar el «conveni per a la remodelació de la xarxa arterial ferroviària de la ciutat d’Alacant», publicat al BOE el 17 de juliol d’aquell any amb l’objectiu de modernitzar i integrar les infraestructures ferroviàries de la ciutat, presents des de ja feia més d’un segle.

El conveni incloïa l’arribada de l’AVE, la creació d’una estació intermodal amb un gran parc central i la construcció de l’esmentada Variant de Torrellano, que «a més de connectar l’Aeroport milloraria el servei de rodalia amb l’eliminació» de la infraestructura ferroviària al litoral sud d’Alacant, concretament als barris d’Aiguamarga i de Sant Gabriel.

A finals del 2003, es va aprovar l’Estudi Informatiu de la Variant de Torrellano, el 2006 va finalitzar el tràmit ambiental i el 2011 es va concloure la redacció del projecte constructiu. L’entitat esmentada admet que els terminis administratius requereixen de temps, però «tot semblava ben encaminat fins que, per manca de voluntat i pressupost per a executar les obres, es va abandonar el projecte en un calaix».

Gir de guió

Fins al 2019, indiquen des del col·lectiu, no hi va haver més notícies. Aquell any es va anul·lar el projecte original i es va fraccionar en dues fases, la primera per a connectar l’aeroport a través de la infraestructura actual i la segona, a través d’un traçat ferroviari nou, serviria per a connectar l’Aeroport d’Elx amb la ciutat d’Alacant per l’interior. Al febrer del 2023 es va adjudicar la redacció del projecte constructiu de la fase 1 i al maig va eixir a exposició l’estudi informatiu de la fase 2, «sense que fins ara el Ministeri de Transports haja contestat les al·legacions».

Des de l’entitat lamenten que «el fraccionament del projecte original, la lentitud del procediment administratiu i els llargs terminis imposats pel Ministeri evidencien la manca d’interès en el projecte, cosa que contrasta amb la “urgència” per l’electrificació del traçat actual, del qual es compliran 140 anys des de la seua inauguració». Segons Variant de Torrellano Ja, aquesta «barrera» dificulta l’accés dels veïns a la mar, un problema que perpetuarà l’electrificació de la via.

Estació de Torrellano, pedania d’Elx

La plataforma lamenta que 21 anys després de la signatura del conveni «el Ministeri només contempla l’electrificació, una solució que no resol la connexió de l’aeroport, que perpetua el traçat al front litoral i manté la inversió de la marxa dels trens a Sant Gabriel». El divendres dia 10 el ministre de Transports, Óscar Puente (PSOE), visitarà els integrants de la plataforma, que es temen «el pitjor», és a dir, l’anunci de l’electrificació davant el rebuig del PSPV a les Corts Valencianes a la Proposició No de Llei que instava a l’execució amb urgència de la Variant de Torrellano i a rebutjar l’electrificació de les vies de la costa. El PSPV, de fet, va votar el consens que hi ha a Alacant amb aquesta proposta, i a nivell local els socialistes es van desmarcar de la posició del partit a Les Corts.

Justificació de la variant

Des de la plataforma Variant de Torrellano Ja justifiquen que hi ha altres alternatives a l’electrificació de les vies del litoral alacantí, com ara les del traçat de l’AVE existent des de Múrcia fins a la Encina (Alt Vinalopó), que «només necessitaria fer funcionar doble locomotora des de Sant Isidre (Baix Segura) per al transport de mercaderies». Alhora, demanen «facilitar transport sostenible als quasi 16 milions de viatgers que fan escala a l’aeroport d’Elx-Alacant», i exigeixen al Ministeri de Transports «ser sensible a les reclamacions ciutadanes».

Comparteix

Icona de pantalla completa