La vicepresidenta portaveu i consellera d’Igualtat, Aitana Mas, ha lamentat aquest dimecres que la situació dels trens de Rodalia és «inconcebible», per la qual cosa ha reclamat més inversió de l’Estat perquè el País Valencià estiga «a l’altura de les particularitats de la realitat mediambiental».
Així ho ha exposat en la jornada «Comunitat Valenciana cap al futur», organitzada per Europa Press, on ha reivindicat el desplegament del Corredor Mediterrani perquè siguen «rendibles econòmicament i socialment» inversions com la projectada per Volkswagen a la futura gigafactoria de bateries en Parc Sagunt II.
Mas, en general, ha apuntat al desenvolupament de la xarxa ferroviària com a prioritat per a totes les administracions, ja que «la Rodalia i l’Alta Velocitat són indispensables perquè qualsevol societat moderna funcione millor». «Els retards i cancel·lacions no són només efectes col·laterals que afecten puntualment a les nostres vides, són obstacles inacceptables», ha asseverat.
És més, la portaveu del Consell ha fet notar que una inversió ferroviària adequada implicaria una «vertiginosa caiguda» de les emissions de carboni dels desplaçaments, un estalvi substancial en el consum d’energia i una reducció de preu al marge de la inflació actual.
A parer su, tot això afecta directament a la competitivitat del País Valencià i de les seues empreses: «Som una terra que disposa de tots els condicionants necessaris per a generar una prosperitat que no només es quede en el terreny dels negocis, sinó que tinga capacitat de permeabilizar a tota la societat».
Comarques «als antípodes del desenvolupament»
Mas ha demanat la vertebració i descentralització «efectiva» del territori de nord a sud, «fent que les comarques que encara estan als antípodes del desenvolupament d’aquestes infraestructures es connecten amb la resta de pobles valencians i regions europees».
Per això ha defensat el desplegament de la xarxa de mercaderies i ha reivindicat el Corredor Mediterrani, connexió per a la qual pensa que «falta poc per a poder incloure com a històrica» i que veu necessària per a competir en igualtat de condicions amb altres territoris.
Ha augurat així que la gigafactoria de Volkswagen arribarà de la mà de la finalització d’aquestes obres «imprescindibles perquè puga ser rendible econòmicament i socialment». «És el que tots desitgem», ha afegit, i ha exigit que el Corredor arribe fins al sud del País Valencià perquè les comarques meridionals tinguen les mateixes oportunitats «en coherència amb l’aposta per la sostenibilitat».
En aquesta línia, la vicepresidenta ha assenyalat que el 2030 està més prop del que sembla i que l’agenda de descarbonització és imprescindible. Per això, ha remarcat que l’emergència climàtica ha de «passar a ocupar el lloc que li correspon», un compromís que ha assumit en primera persona, i ha advocat per intensificar «la centralitat de les qüestions mediambientals», les mesures de mitigació del canvi climàtic i l’ecofeminisme.
Paral·lelament, ha ressaltat la València Capital Europea de la Innovació com a oportunitat per a dissenyar projectes de present i futur. Així mateix, ha assegurat que el Cap i casal li pareix un referent de mobilitat a l’hora de desplaçar-se amb bicicleta o patinet elèctric.
Aquest fòrum compta amb la participació de representants d’empreses valencianes i amb implantació en l’autonomia com Coix Energy, Grant Thornton, Ford, Ouigo, Vectalia, Caixa Popular, Global Omnium i Importaco. S’analitzen tres qüestions clau: la sostenibilitat i innovació, la innovació i la mobilitat sostenible i el creixement sostenible i la vertebració territorial.