«La Marina Alta és una comarca immersa en un procés accelerat de turistificació. Els serveis, les instal·lacions, els comerços dels nostres pobles passen a orientar-se i concebre’s pensant més en la turista que en la ciutadana que hi viu permanentment», s’explica en el comunicat amb el qual s’ha donat a conèixer el Col·lectiu Garrot, un grup nascut per a denunciar específicament les problemàtiques associades a aquest fenomen i que es responsabilitza del desplegament d’una pancarta de més de 15 metres amb el lema «Aturem la turistificació» a la Cala Barraca, ja que «simbolitza de forma clara la massificació turística del nostre territori».
Des del Col·lectiu Garrot denuncien que la Marina Alta s’està convertint «únicament en un enclavament turístic» i detallen algunes de les «conseqüències nefastes» que això té per a la població, entre les que citen: «l’augment del preu de l’habitatge», «la dissolució de la identitat i la llengua», la «degradació mediambiental», la «sobrecàrrega de les infraestructures» i «la vulnerabilitat» d’una economia que depèn exclusivament d’aquesta indústria.

«Complicitat» institucional
Des del Col·lectiu Garrot també denuncien el paper de les institucions locals i autonòmiques, a qui acusen de ser «còmplices d’aquesta situació». «Els nostres governs han venut la nostra terra al millor postor. Han ignorat les necessitats reals de les veïnes per satisfer els interessos de les elits econòmiques», afirmen en el comunicat.
Des de Garrot anuncien que aquesta «no serà l’única acció» que portaran a terme per «defensar la Marina Alta contra el procés de turistifiacació que està patint» i afirmen que «aquesta és una lluita de llarg recorregut».
També fan referència a la «creixent resistència popular contra els efectes devastadors del turisme massiu a moltes altres zones del territori valencià». Recentment hi ha hagut protestes contra la massificació turística i els seus efectes –sobretot en relació amb l’accés a l’habitatge- a Alacant i a diferents barris de València com la Saïdia o El Carme, que, de fet, ja han obligat l’alcaldessa María José Catalá a començar a canviar el seu discurs sobre els avantatges del turisme.