Si estàs pensant a llevar-te la vida, tot i ser un pensament intrusiu puntual, telefona al 024 (Telèfon 024 d’atenció a la conducta suïcida), al 112 o al Telèfon de l’Esperança (717 003 717). Tots funcionen les 24 hores del dia i són gratuïts i confidencials.
El Telèfon de l’Esperança de Castelló ha atés 1.400 peticions d’ajuda durant el primer semestre de 2025, de les quals en 480 s’ha identificat risc de conducta suïcida i en 550 la soledat i la incomunicació com a problema de fons. En tot l’estat, la xarxa ha registrat 87.188 atencions en aquest període, amb 10.600 consultes (10,2%) relacionades amb la soledat i prop de 3.000 casos amb crisi suïcida o un acte en curs. Les dades s’han fet públiques en la presentació de la jornada “Pots triar un altre futur. Demana ajuda”, impulsada per la Diputació de Castelló i l’entitat, amb motiu del Dia Internacional per a la Prevenció del Suïcidi (10 de setembre).
La diputada de Benestar Social, Marisa Torlà, ha subratllat que la proposta “vol visibilitzar la importància d’aquest tema crucial en la societat i sensibilitzar la població, especialment les persones amb major risc de suïcidi i el seu entorn”. Segons ha assenyalat, el 10 de setembre “ens recorda la urgència d’unir esforços per a prevenir pèrdues evitables, promoure la salut mental i donar suport a qui més ho necessita”.
Activitats pel dia contra el Suïcidi
La jornada se celebrarà dimecres 10 de setembre, de 18.30 a 20.00, al Menador de Castelló de la Plana (la Plana Alta). L’acte s’obrirà amb una presentació institucional i la projecció d’un vídeo sobre Virginia Woolf, i continuarà amb una explicació breu del kit “Un altre futur és possible, demana ajuda”, concebut per a oferir recursos d’acompanyament emocional a persones en crisi. A les 18.50 h, el doctor Rafael Mora, psiquiatre de l’Hospital Provincial de Castelló, pronunciarà la xarrada “Pots triar un altre futur”. Tot seguit, Lídia Cabrera —autora de La chica que se tiró— compartirà el seu testimoni com a supervivent. La cloenda inclourà la lectura d’un manifest a la plaça d’Hort Sogueros.
Torlà ha fet valdre el treball de l’associació: “És molt necessari que la ciutadania conega què fan col·lectius com el Telèfon de l’Esperança i on pot acudir”, ha dit, alhora que ha reclamat “redoblar esforços en sensibilització, prevenció i acompanyament” i una coordinació estreta entre administracions i entitats socials “per a construir una societat més sana, humana, tolerant i comprensiva amb el patiment”.
El coordinador tècnic de la Delegació de Castelló del Telèfon de l’Esperança, Eustaquio Barreda; la responsable del programa TESUIC, Carmina González; i la mateixa Lídia Cabrera han acompanyat la diputada en la presentació. “Aquesta jornada vol recordar-nos que sempre hi ha camins alternatius, que sempre existeixen motius per a triar un altre futur”, ha remarcat Torlà, abans d’insistir en el lema que vertebra la convocatòria: “Un altre futur sempre és possible”.
Un problema creixent
La comparació apunta a un augment d’activitat: el Telèfon de l’Esperança de Castelló ha registrat 1.400 peticions d’ajuda entre gener i juny de 2025 i, si es manté el ritme, el volum anual se situaria prop de les 2.800, lleugerament per damunt de les 2.700 trucades gestionades el 2024. Cal tindre en compte que la dada de 2025 agrega “peticions d’ajuda” (telèfon i xat) i la de 2024 fa referència a “trucades”, però la tendència és clarament a l’alça.
En els últims dos mesos s’ha alertat sobre l’impacte de la soledat i de les pressions socials en la salut mental juvenil: només un de cada cinc joves de 16 a 24 anys no se sent sol i la prevalença és quasi el doble entre joves LGTBIQ+, amb efectes associats com ansietat i depressió. També s’ha diagnosticat una “infelicitat” creixent entre els joves per l’acumulació d’exigències acadèmiques i laborals i la sobreexposició a xarxes. I, en clau preventiva, s’ha evidenciat que l’estiu és període de risc de suïcidis.
Com a recurs permanent, el Telèfon de l’Esperança ofereix atenció emocional gratuïta i confidencial al 717 003 717, operatiu 24 hores els 365 dies. A més, el Xat de l’Esperança funciona de dilluns a divendres, de 18.00 a 00.00, accessible des de la web de l’entitat o mitjançant l’app Conéctate.social, amb equips de voluntariat formats per a escoltar i ajudar des del respecte i l’empatia.