Des d’un taller social situat en el barri més humil de Torrent (Horta Sud), el Col·lectiu Soterranya ha realitzat una tasca constant de recollida, recuperació, reparació i distribució de bicicletes per tal d’oferir un mitjà de transport a persones afectades per la DANA a l’Horta Sud i La Ribera.
“Han sigut mesos molt complicats –expliquen representants del col·lectiu,- reparant bicicletes, però també netejant, donant respostes a les necessitats més immediates i atenent menors i famílies del barri del Xenillet”, on Soterranya té ubicat el seu taller social.
Des d’allí, Soterranya fa anys que porta a terme el seu projecte “Bicis per a totes”, que gràcies a la reparació i recuperació de bicis que anaven a llençar-se, permet proveir d’un mitjà de transport a gent que ho necessita.
A partir del 29 d’octubre del 2024, el projecte va bifurcar-se amb la campanya “Bicis per a l’Horta Sud”, que nou mesos després no podria fer un balanç més positiu: 2193 bicicletes foren reparades i donades a persones, col·legis, comerços i institucions quan la pèrdua dels vehicles i els danys en el transport públic i les infraestructures feia més complicada la mobilitat en el territori i aquest modest vehicle va convertir-se en la millor –sovint única alternativa- per a poder desplaçar-se i garantir l’accés a ajuda i productes de primera necessitat.

Triple objectiu
Aquest ha estat un projecte coral que ha rebut el suport d’institucions com la Mancomunitat de l’Horta Sud, la Fundació Rei Balduino de Bèlgica, la Fundació Euskadi, diferents Ajuntaments de Navarra, Cantàbria, País Basc, la Policia Local de
Sant Sebastià i la Foral de Navarra, entitats ciclistes com CONBICI, Biciclot, Bizieskola Arrigorriaga o Kalapie, el sindicat CGT País Valencià, el CSA La Llavor de Torrent i un
número important de persones voluntàries, entre altres.
Aquesta xifra, sumades a les bicicletes recuperades en el marc del projecte mare, suposa que del taller de Soterranya ja han eixit un total de 3.471 d’aquests vehicles.
Aquest projecte naix amb un triple objectiu: la materialització de l’economia circular,
donant una segona vida a bicis destinades a les escombraries en la seua major part, la solidaritat –facilitant un mitjà de transport a qui més el necessita,- i, finalment, aconseguir ciutats més humanes i sostenibles omplint els carrers de bicicletes.