Nou Ple i nova oportunitat perduda. La ciutat de València segueix sense tindre una ordenança reguladora per a la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i, en conseqüència, sense data perquè aquesta normativa siga efectiva i entre en vigor. Una situació que, si no es resol abans del 31 de desembre, pot suposar cost per als pressupostos municipals de més de 150 milions d’euros entre fons europeus que caldrà retornar, multes i pèrdues de subvencions.
El Ple ordinari de novembre era una de les últimes oportunitats per arribar a un acord, però per ara, el PP continua negant-se a negociar amb les forces d’oposició mentre Vox, els seus aliats al govern municipal, tampoc pensen cedir després del seu canvi sobtat de posició, al Ple del mes d’octubre, quan van canviar el seu vot en la comissió de Mobilitat i van rebutjar el reglament de ZBE que ells mateixos havien consensuat amb el PP. Compromís i PSPV van rebutjar l’ordenança per considerar-la “de mínims” i un “tràmit”, exigint una ZBE que realment servisca per millorar la qualitat de l’aire a la ciutat.
Encara que s’han mantingut alguns contactes entre els socialistes i la Regidoria de Mobilitat, en el ple d’aquest dimarts els dos grups de l’oposició han presentat sengles mocions sobre aquest assumpte i en favor del consens encara que mantenint les condicions que defensaven per a negociar, un punt al que l’alcaldessa María José Catalá s’hi nega en redó. Concretament, el PSPV exigeix deixar lliure de cotxes el Corredor Verd i Compromís adoptar mesures per a reduir el trànsit en vies com el carrer Colón i millorar la qualitat de l’aire sense haver de recórrer a mesures punitives.
PP i Vox han unit forces -aquesta volta sí- per tal de rebutjar les mocions de l’oposició, però al seu torn, els populars no han aconseguit fer passar la proposta del regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, d’avançar les prohibicions de circular els cotxes amb etiqueta A a l’ 1 de juliol de 2027, prohibir l’etiqueta B als de fora de la ciutat en el termini d’un any i incloure la V-30, Sant Isidre, Sant Marcelí i el Marítim en la ZBE.
Carbonell ha assegurat que aquesta era “la tercera” proposta d’ordenança que presentava, però ho ha fet en solitari, sense acceptar la participació de cap altre grup en la seua elaboració.
Compromís i PSPV han insistit a reclamar una normativa que siga “efectiva”, amb mesures que servisquen per a combatre la contaminació a València “ja”, i no han acceptat la iniciativa de Carbonell. D’aquesta manera, eixa alternativa no ha prosperat ni s’ha votat. El regidor valencianista Giuseppe Grezzi ha definit el govern municipal com “un conjunt de negacionistes que són incapaços de posar-se d’acord ni tan sols per a evitar que la ciutat perda 155 milions, però que sí que voten units en contra de rebaixar la contaminació només per a donar-se el gust de rebutjar una cosa proposada per Compromís”.
La sessió plenària ha conclòs sense acord respecte a la regulació i posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions. Al final del ple, en el torn de precs i preguntes, el portaveu del PSPV, Borja Sanjuan, ha preguntat si Jesús Carbonell dimitirà al no haver-se aconseguit el consens i quedar-se València de moment sense ZBE. L’alcaldessa ha respost que no, per la qual cosa l’edil de Mobilitat es mantindrà en el seu lloc.







