El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha assegurat este dimecres a València que les obres del Canal d’Accés avancen “dins el termini i en la forma escaient” i entren ara en la seua “fase més productiva”. “Encara que no m’agrada comprometre dates, esta obra estava planificada per a cinc anys i ja en portem dos. Som optimistes i pensem que serem capaços d’aprofitar els tres anys que queden i convertir el projecte en una realitat”, ha declarat el ministre davant els mitjans de comunicació després de visitar els treballs.
La infraestructura, impulsada per la Societat València Parc Central i cofinançada per Adif AV, la Generalitat i l’Ajuntament de València, compta amb una inversió total de 665 milions d’euros i rep fons europeus del pla NextGenerationEU. Segons Puente, la intervenció “no és només un projecte d’integració urbana, sinó una peça central que revolucionarà la mobilitat de la ciutat i impulsarà el Corredor Mediterrani”.
Les obres avancen amb l’excavació del túnel d’1,2 quilòmetres mitjançant el sistema cut and cover o de fals túnel. Ja s’han excavat 350 metres i col·locat més de 1.600 metres lineals de pantalles, a més de reposar més de 60 serveis afectats. El ministre ha subratllat el mèrit d’haver compatibilitzat els treballs amb l’activitat ferroviària sense interrupcions.
En paral·lel, està a punt d’iniciar-se la remodelació integral de l’estació Joaquim Sorolla, que inclourà un vestíbul elevat amb accés a 10 vies d’ample estàndard. “En les pròximes setmanes començaran les obres”, ha anunciat Puente, qui ha destacat que València ha passat de tres a set milions de viatgers ferroviaris en dos anys, i que es preveu arribar als deu milions una vegada finalitzada la infraestructura. “Estem preparant la ciutat per a eixe increment que, de fet, pot ser fins i tot superior al que hem calculat”, ha apuntat.
La transformació de Joaquim Sorolla inclou noves andanes, un edifici de serveis, la reforma de l’actual i la construcció d’un nou pàrquing. També s’ha posat en marxa un nou itinerari per als vianants entre les estacions de València Nord i Joaquim Sorolla, amb pèrgoles i mobiliari urbà.
Finalment, Puente ha recordat que el ministeri treballa en altres projectes complementaris, com la futura Estació Central de València —per a la qual ja s’ha licitat la redacció per més de 30 milions d’euros— i el túnel passant fins a Albuixec, amb l’objectiu de protegir l’horta. Tot plegat, ha dit, “contribueix als objectius de desenvolupament sostenible i a una València més integrada, connectada i sostenible”.