PP i Vox han segellat finalment el pacte per una Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Alacant que no implicarà sancions ni restriccions al trànsit. Els dos grups municipals, que sumen majoria absoluta a l’Ajuntament, ja havien anunciat la mesura feia mesos i s’ha aprovat a la Junta de Govern Local perquè en els pròxims dies siga aprovat al ple municipal perquè entre en vigor al gener del 2025.
L’aprovació de l’ordenança encaixa amb la normativa europea reflectida en la Llei 7/2021 de Canvi Climàtic i Transició Energètica, que obliga les ciutats de l’Estat espanyol que superen els 50.000 habitants a implantar una ZBE per a millorar la qualitat de l’aire i les emissions de l’efecte hivernacle que provoquen els vehicles més contaminants.
Aquesta ZBE, segons els seus impulsors, treballa pel «foment de la mobilitat sostenible, la desincentivació de les alternatives més contaminants i l’educació ciutadana per a generar hàbits més saludables», expliquen des del consistori. Així, la ZBE hauria de propiciar «millores de l’espai públic per a vianants i ciclistes, incrementar la massa verda i arbòria per a contribuir a millorar l’espai públic i reduir la temperatura ambient».

D’aquesta manera la ZBE es configurarà a través de tres anells: un limitat al barri antic, un altre al centre tradicional de la ciutat i un altre delimitat per la circumval·lació urbana de la Gran Via, és a dir, a les zones d’accés a la ciutat a través dels vehicles, que podran circular amb llibertat pels anells dos i tres sense restriccions ni sancions però tindran accés limitat al primer anell, protegint així deu hectàrees de superfície entre la Rambla, el barri antic, el castell de Santa Bàrbara i els carrers Jorge Juan i Altamira. L’entrada de vehicles es limitaria amb controls d’accés i estarien exempts de restriccions veïns, comerciants i vehicles autoritzats.
Al seu torn, a les zones dels anells dos i tres s’instal·laran equips de presa de dades per a gestionar de manera més eficient la mobilitat a la ciutat i ajudar a prendre decisions en el futur relacionades amb el trànsit.
Una polèmica que ve de llarg
La instal·lació de la ZBE va dividir PP i Vox fins que han acordat una ordenança que no imposarà sancions. Els ultradretans es van negar a aprovar els últims pressupostos que l’alcalde Luis Barcala va proposar durant l’últim any de l’anterior legislatura per rebutjar qualsevol ordenança que imposara sancions en matèria climàtica. Ara, la formació ultra ha dit que «vigilarà» el desenvolupament d’aquesta normativa.
Pel que fa al PSPV, la portaveu Ana Barceló ha dit que traslladarà al Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible i a les institucions europees aquesta ordenança pel fet que no comportarà sancions i, per tant, considera que no tindrà cap efecte. Raúl Ruiz, regidor socialista, ha acusat el PP d’assumir les tesis negacionistes de Vox.
Quan han sigut interpel·lats sobre la possible il·legalitat d’una ZBE sense sancions, fins ara els membres del Govern espanyol no s’han pronunciat.