La plataforma No+Bypass ha exigit al Ministeri de Transports la paralització de les obres de duplicació d’aquesta infraestructura «per no tindre les autoritzacions necessàries». L’entitat ha indicat que ha rebut uns informes de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) «en els quals s’especifica que no ha donat l’autorització per a intervindre als barrancs de Paterna (l’Horta Nord)», que «era un requisit necessari per a executar les obres», i ha afirmat que «no complir-lo és molt greu».
Així mateix, ha apuntat que «ni la Conselleria de Medi Ambient ni la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat han autoritzat les obres a la zona que afecta el refugi antiaeri subterrani de la guerra civil que hi ha a Bétera (el Camp de Túria)» i ha exposat que no atendre aquesta circumstància implica «una altra irregularitat que se suma a l’anterior».
No+Bypass ha afegit que el fet que «una obra tan qüestionada des dels inicis, a la qual s’han oposat poblacions i ajuntaments, no tinga tots els permisos en regla, i més en dos temes clau com l’afecció als barrancs i a la línia defensiva de la guerra civil, dona una idea de com el ministeri està escometent aquest projecte».
«Des de l’origen, les previsions d’augment de vehicles que plantejava el ministeri per a justificar la duplicació van ser totalment desmesurades i no s’han correspost amb l’evolució real dels vehicles que circulen per l’autovia», ha indicat la plataforma. Igualment, ha exposat que «al bypass només hi ha retencions alguns matins» i ha detallat que aquestes podrien evitar-se «amb una bona gestió de l’autovia» que recollira «reducció de la velocitat màxima, control de velocitat per radar, prohibició d’avançar a camions en determinats trams» o «millora d’accessos». Ha afegit que aquestes són «alternatives que està comprovat que poden ampliar la capacitat de la via un 20%».
Aquest col·lectiu ha considerat que ara «no és el moment de duplicar autovies». «Encara que les previsions d’augment de vehicles s’hagueren complit, tampoc s’hauria de duplicar el bypass, perquè ja no és el moment d’escometre aquests projectes per al transport per carretera, especialment de mercaderies», ha manifestat.
En aquesta línia, ha afirmat que s’ha d’apostar per «planificar com transferir les mercaderies al tren per a anar superant el minso 3% de mercaderies transportades per tren i intentar arribar al 18% de la resta d’Europa». «Per això, els més de mil milions que costa l’obra s’haurien d’invertir en el ferrocarril i no en macroobres que fan la guerra al planeta com és la duplicació del bypass», ha subratllat.
Antonio Domingo, membre de la plataforma, ha comentat que «els informes de la comunitat científica són inapel·lables». «És necessari que parem d’injectar CO₂ a l’atmosfera perquè els desastres climàtics que vivim no s’agreugen de manera que posen encara més en perill la nostra supervivència i la de milions d’espècies», ha asseverat sobre aquest tema.
No+Bypass ha anunciat que arribarà a les instàncies que siguen necessàries, incloent-hi la judicial, per a aconseguir «la paralització d’unes obres que no compten amb els permisos pertinents».