El diari El Español ha publicat que la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil investiga el possible finançament il·legal del PSPV en l’etapa de la consellera Rebeca Torró, arran d’adjudicacions a la constructora Levantina, Ingeniería y Construcción (LIC), propietat del constructor José Ruz i esmentada en el “cas Koldo”. Segons aquesta informació, Torró va formalitzar un contracte de 4,3 milions d’euros amb LIC i va adjudicar-ne dos més per un total d’1,6 milions en el seu any al capdavant d’Obres Públiques.
Fonts del PSOE han assegurat a Diari la Veu que “no existeix cap irregularitat” i afigen: “Parlem d’una empresa amb la qual també ha contractat el mateix Mazón”. “Cap preocupació sobre això”, rematen.
Les dades consultades per Diari La Veu confirmen que, amb el Govern de Carlos Mazón, la Generalitat va adjudicar el 22 de novembre del 2023 les obres de duplicació de via i electrificació del TRAM d’Alacant (tram Benidorm Intermodal–Hospital de la Vila Joiosa) per 37,6 milions d’euros (IVA inclòs) a una UTE formada per Coalvi i Levantina. La tramitació es va licitar el 7 de juliol del 2023, però el concurs, l’obertura de pliques i l’adjudicació es van culminar amb el nou Consell.
La mateixa adjudicació consta també a la Plataforma de Contractació i en portals de transparència, on figura l’expedient d’FGV amb un pressupost base de 40,08 milions i l’adjudicació a la UTE Coalvi-Levantina el 22 de novembre del 2023.
A més, el 3 de novembre del mateix 2023, ja amb el Consell del PP, Medi Ambient va formalitzar un contracte de 831.645,77 € per a la reposició d’un mur de protecció a Énguera (Canal de Navarrés), una obra tramitada en l’etapa anterior però culminada per l’exconsellera Salomé Pradas.
La informació de l’El Español sosté que l’UCO examina tres adjudicacions a LIC en l’etapa de Torró: el pas inferior a Benidorm (Marina Baixa) vinculat a FGV; una obra d’1,1 milions per a la permeabilització ciclopeatonal de la CV-35 a Sant Antoni de Benaixeve (Camp de Túria); i una altra de 576.000 € al port de Santa Pola (Baix Vinalopó). La peça apunta que dues d’aquestes licitacions tenien finançament europeu i descriu com a “lupa” policial la connexió de l’empresari Ruz amb el “cas Koldo”. La resposta dels populars ha sigut seguida. El PP valencià ha atacat la trajectòria de Torró, han compartit la notícia a xarxes socials.
Des del PSPV, el portaveu José Muñoz va replicar a les xarxes que “Mazón adjudicà el desembre de 2023 un contracte de 37 milions a aquesta empresa” i reclamà al PP que “es pose a treballar” i deixe d’“escampar mentides”.
Contractació de Levantina amb Consells del PP anteriors
A més, la Generalitat ja havia adjudicat a LIC obres durant governs anteriors del PP, segons consten al DOCV: el 14 de maig del 2010, Medi Ambient va atorgar a Levantina Ingeniería y Construcción, SL l’“ampliació del pas pluvial del barranc del March amb l’avinguda Joan Carles I” a Pedreguer (Marina Alta) per 186.713,14 € (sense IVA); el 14 de març de 2011, Infraestructures i Transport va adjudicar a la mateixa empresa el “tractament del talús del Betlem i la senda per als vianants” a Xixona (l’Alacantí) per 188.888,60 € (sense IVA); i el 13 d’abril de 2011, la UTE Azvi–Levantina va obtindre el contracte del “recinte per a mercats a l’enclavament 10” de Torrevella (Baix Segura) per 3.858.343,19 € (sense IVA), 4.552.844,97 € IVA inclòs.