Van prometre baixar els impostos i només arribar, el nou equip municipal de València, format per PP i Vox, va anunciar fortes baixades d’impostos, sobretot d’aquells com l’IBI o l’impost de transmissions de bens immobles que són més progressius i que, per tant, afecten les rendes més altes. Ara, per la porta del darrere han començat les pujades d’impostos per aquells que són universals i, per tant, afecten per igual, siga quina siga la renda o, com en el cas dels autobusos, impacten directament en la classe treballadora.
L’increment d’un 23% de la taxa de recollida del fem o Tamer –que es cobra amb el rebut de l’aigua i que, per tant, afecta especialment les famílies nombroses- és l’últim colp d’aquesta nova política fiscal. Just abans havien arribat els increments d’un 33% de l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres, (ICIO) i un augment, també d’un 33%, del bitllet senzill d’autobús, que després de 12 anys de congelament, es dispara fins pràcticament els dos euros.
Des de l’oposició asseguren que aquestes pujades d’impostos són «per compensar la rebaixa fiscal de 70 milions aplicada als béns immobles», que haurien deixat l’Ajuntament de València en un elevat risc d’incompliment de la regla de despesa durant tot l’any. Aquest canvi d’uns impostos per uns altres ha provocat, segons la portaveu de Compromís, Papi Robles, «que la classe treballadora d’aquesta ciutat pague més impostos, mentre que els rics en paguen menys».
De fet, els valencianistes han fet un càlcul de com queden les taxes municipals per renda i asseguren que després de les diferents baixades i pujades d’impostos des que María José Catalá és alcaldessa de València «el veïnat d’un barri obrer pagarà entre 40 i 290 € més a l’any, mentre en els barris rics el veïnat s’estalviarà entre 80 i 330 € anuals».
El motiu és que la quota de l’IBI depén del preu de taxació de l’immoble i a més el paguen els propietaris –no els llogaters-. Així, la rebaixa d’un 20% en l’IBI aprovat fa un any implica un estalvi de 30 euros anuals per una família treballadora que posseeix un pis en un barri humil, mentre que poden ser fins a 400 euros per un immoble d’alt estànding en una zona noble. I això sense comptar els propietaris de múltiples pisos, per a qui l’estalvi pot suposar fins a desenes de milers d’euros anuals.
En canvi l’ICIO passa de ser un 3 a un 4% del pressupost de la reforma i es paga el mateix independentment de la renda de qui el demana o del preu de l’habitatge.

Sense bonificació per reciclatge
L’increment d’un 23% de la taxa Tamer també suposa un increment lineal a totes les famílies independentment dels seus ingressos i es calcula tenint en compte la despesa d’aigua. Suposarà que a partir de l’any que ve, els veïns de València pagaran entre 25 i 50 euros més pel tractament de residus.
El regidor de Compromís Sergi Campillo explica que «en l’actual contracte de residus que licitàrem amb el govern de Joan Ribó estava previst un sistema d’identificació en els contenidors de color marró que permetria aplicar bonificacions a aquelles famílies i empreses que reciclaren correctament. Però el PP s’ha negat a implantar aquests sistemes que han oferit les empreses guanyadores dels contractes i els té guardats en calaixos».
Els valencianistes han proposat un sistema de bonificacions de fins al 90% de la taxa de fem per als qui separen correctament els seus residus, així com per a col·lectius específics com les famílies nombroses, monoparentals i en risc d’exclusió social.

Dos euros el bitllet d’autobús
Per la seua banda, el regidor Giuseppe Grezzi ha avisat que «la pujada del bitllet senzill de l’EMT un 33% per part de Catalá és l’avantsala de la pujada generalitzada de tots els títols i abonaments, perquè el preu del bitllet únic és la referència sobre la qual es calcula la resta». Aquest increment del bitllet, a més, coincideix amb un deteriorament del servei d’autobusos, tal com estan denunciant, tant el Comité d’Empresa com molts usuaris, en forma de situacions freqüents d’amuntegament en els passatges i massificació, dilatació de les freqüències i pèrdua de la regularitat dels autobusos.