Diari La Veu del País Valencià
L’obsessió de Catalá pel carrer Colón amenaça el centre de València

Les peatonalitzacions, sobretot les del centre de València, són una de les mesures del mandat de Joan Ribó més valorades per la ciutadania. Els darrers anys, enquesta rere enquesta, el seu grau d’aprovació ha superat el 80% de les persones enquestades. La mesura també ha beneficiat el comerç. Malgrat l’oposició de les associacions de comerciants del centre de la ciutat a algunes de les mesures de pacificació del trànsit, les dades indiquen que aquestes han beneficiat els seus associats. Un estudi de Telefónica del març passat indicava un increment de les transaccions comercials del 135% a l’entorn de la plaça del Mercat, un 103% a la de la Reina i un 54% a la de l’Ajuntament, els tres grans espais peatonalitzats les darreres legislatures.

Ara, tot açò es troba en perill.

En el fons de la qüestió es troba la reforma del carrer Colón, una de les promeses electorals estrella del PP i amb la qual l’alcaldessa de València, María José Catalá, pareix haver-s’hi obsessionat. El problema principal és que amb l’eliminació d’un carril de transport públic per aquesta via obliga, a desviar desenes de línies d’autobusos. Una decisió que s’ha pres sense cap informe tècnic –o almenys, cap que s’haja fet públic- i en contra de l’opinió dels experts.

La plaça de l’Ajuntament de nou estació d’autobusos

La primera conseqüència d’aquest canvi és el retorn de centenars d’autobusos a la plaça de l’Ajuntament, que ara es troba pràcticament peatonalitzada, amb almenys dues línies que tindran el seu inici i final allí, pel que a la pràctica, es tornarà a la situació prèvia del 2019, on la plaça es convertia en una estació d’autobusos.

L’increment del trànsit es notarà també al carrer Sant Vicent Màrtir –en el tram entre la Plaça de la Reina i la Plaça de l’Ajuntament, que amb l’anterior corporació va passar de registrar el pas d’almenys 11.000 vehicles al dia a tot just un miler, i un ús preeminentment per als vianants- i al carrer Poeta Querol, al qual, en teoria se’l vol alliberar de trànsit, però per on començaran a passar 600 autobusos diaris.

La plaça de la Reina peatonalitzada
La plaça de la Reina peatonalitzada es troba molt ben valorada pels valencians

«Hui és un dia terrible, perquè si s’acompleix l’amenaça anunciada hui per Català i el seu equip, assistim a la destrucció d’una de les millores més celebrades pels valencians en les últimes dècades, la pacificació i conversió en zona de vianants del centre de València, amb l’única finalitat de complir la promesa/ocurrència de María José Català de retornar el trànsit privat al carrer Colón», ha declarat el regidor de Compromís, Giuseppe Grezzi.

Grezzi també ha pronosticat un empitjorament del servei de l’EMT. En reduir de dos a un els carrils bus del carrer Colón, es perdrà la fluïdesa, i es reduirà la velocitat mitjana dels autobusos i s’incrementaran les congestions de trànsit. En donar més voltes pel centre, també s’incrementaran els temps dels trajectes dels usuaris que vulguen creuar la ciutat d’un barri a un altre.

Roda de premsa caòtica

Aquests canvis els ha anunciat Catalá en una roda de premsa, on ha assegurat que els canvis per la plaça de l’Ajuntament «només seran dues línies més», mentre al seu darrere, un mapa de l’EMT amb la nova proposta la desmentia.

De fet, el nou president de l’EMT i regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell ha confirmat que es tracta de cinc noves línies que passaran per la plaça de l’Ajuntament, el que suposa fins a 600 autobusos diaris.

Paradoxalment, quan va reformar-se la plaça de l’Ajuntament, Maria José Catalá, llavors a l’oposició, va criticar que encara passara una línia d’autobusos, i va reclamar l’alliberament total de l’espai de vehicles motoritzats.

Comparteix

Icona de pantalla completa