L’Associació d’Inspectores i Inspectors d’Educació del País Valencià (ADIDE-PV) ha emès un comunicat per a rebutjar la proposta de Llei de llibertat educativa, presentada el 21 de març per PP i Vox a les Corts Valencianes.

L’entitat, que critica punt per punt la proposta, considera que la proposició de llei presentada «només té en compte la voluntat de les famílies» a l’hora de regular i promoure el plurilingüisme en el sistema educatiu quan, amb la llei de 2018, impulsada pel Botànic i encara vigent, també feien partícips els consells escolars. La que ara volen aprovar PP i Vox, en canvi, entenen que «exclou la resta de la comunitat educativa i, de manera alarmant, el col·lectiu docent».

El col·lectiu professional també recorda que la sentència 195/1989 del Tribunal Constitucional, de 27 de novembre, especifica que «cap dels múltiples apartats de l’article 27 de la Constitució inclou, com a part o element del dret constitucional garantit, el dret dels pares al fet que els seus fills reben educació en llengua de preferència dels seus progenitors en el centre docent públic de la seua elecció». I alhora, segons indiquen, l’actual proposta de llei limita la «llibertat d’elecció» a «no aprendre en valencià».

Al seu torn, ADIDE-PV apunta que la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, aprovada pel Consell d’Europa i ratificada per l’Estat espanyol l’any 2001, garanteix l’educació en les «llengües regionals» en diversos nivells i l’adopció de mesures per al seu aprenentatge, mentre que la proposició de Llei presentada «no té en compte els compromisos supranacionals que obliguen l’estat espanyol com a subscriptors dels acords» i, a més, «empara la intolerància, el rebuig i els prejudicis cap a la llengua i la cultura pròpies, i no incorpora cap mesura que compense la delicada situació sociolingüística en què es troba el valencià».

Com a quart punt, el col·lectiu cita Escola Valenciana i els seus informes que demostren «la discriminació que pateix la ciutadania que parla valencià» al País Valencià, malgrat estar a l’empara de la llei vigent, fet que evidencia la minorització del valencià. En aquest sentit, recorden que l’educació en valencià no manifesta «cap deficiència en el coneixement del castellà ni en altres llengües, més aviat al contrari», i assenyalen que a les zones castellanoparlants del territori els centres educatius, en la seua majoria, han mantingut els seus plans lingüístics «sense cap variació», fet que interpreten com «un fracàs de la Conselleria».

Per últim, ADIDE-PV critica que la proposició de llei es plantege ser tramitada per la via d’urgència, «obviant així els informes del Consell Jurídic Consultiu i el preceptiu de l’Agència Tributària Valenciana».

Acte d’ADIDE-PV

«L’educació ha de ser inclusiva i equitativa»

Com a conclusió, la plataforma considera que la proposició de Llei s’hauria de basar en «criteris objectius i legítims, sense atemptar contra la independència de la inspecció», i entén que la iniciativa és «una total desconnexió social», en tant que «satisfer les demandes d’uns certs grups polítics pot fer ignorar les necessitats i perspectives de la societat en el seu conjunt».

Així, entenen que «l’educació ha de ser inclusiva i equitativa per a tota la comunitat educativa», que les dobles línies lingüístiques «ja han tingut la seua oportunitat i tingueren com a resultat la segregació escolar i l’atac frontal a la igualtat d’oportunitats» i que «la crítica unilateral a polítiques passades, sense la recerca d’un diàleg constructiu amb tots els actors, pot perpetuar divisions en lloc de fomentar solucions integrals i consensuades».

ADIDE-PV també recorda que el valencià «forma part del nostre patrimoni cultural, de la identitat dels nostres territoris, plurals i diversos», i que «no pot ser un element de confrontació política o social». Per això, «el deure de les administracions és que la nostra llengua no siga mai minoritzada i que contribuesca al progrés social, garantint el seu coneixement i ús».

Comparteix

Icona de pantalla completa