La portaveu de Compromís a l’Ajuntament de València, Papi Robles, ha afirmat, sobre el gratacel que l’Ajuntament i l’Autoritat Portuària de València (APV) han anunciat a la Marina, que l’alcaldessa María José Catalá, “torna a entregar una part de la ciutat al Port”.
Catalá i la presidenta de l’APV, Mar Chao, han acordat impulsar la construcció d’un edifici de fins a 108 metres d’altura i quasi 30 plantes a l’entorn de la Marina per a ús terciari, amb la intenció que siga un element “icònic” de la façana marítima i de la ciutat.
A parer de Robles, “Catalá torna a entregar una part de la ciutat al Port. Davant un espai estratègic com la Marina, l’alcaldessa renuncia al lideratge que li toca i, en compte de construir un projecte compartit per a València, anuncia que traspassa la gestió d’un punt central, com és el sòl de l’edifici previst de 30 plantes”.
La portaveu de Compromís ha lamentat que és “el mateix patró de sempre: regalar la ciutat a les seues amiguetes. Ja ho vam veure després de la dissolució del Consorci València 2007 amb la façana marítima”. “Aquesta manera de governar acaba beneficiant els interessos privats i els especuladors i perjudica l’interés general i els barris marítims de la ciutat”, sosté Robles.
En aquesta línia, ha exigit “governança real, transparència i límits: condicions per escrit, criteris públics i un projecte de ciutat que pose la Marina al servei de la ciutadania, no un anunci per a donar-li la clau al Port i desentendre’s”. “Des de Compromís ho continuarem dient alt i clar: volem una ciutat al servei dels seus veïns, no per als interessos de les amiguetes de Catalá”, ha manifestat.
El gratacel
Es tracta d’una de les actuacions que han presentat Catalá i Chao aquest dimecres per a regenerar l’entorn de l’Edifici del Rellotge (Bé de Rellevància Local) amb noves zones verdes i “consolidar-lo com a espai d’innovació”.
La previsió és que aquest nou gratacel supose una inversió privada de 120 milions d’euros i tinga ús comercial, hoteler o d’oficines. La superfície és de 7.000 metres quadrats amb una edificabilitat de 28.000 metres quadrats, on es contemplen 30 plantes d’altura.
Se situarà en una parcel·la municipal actualment destinada a aparcament enfront de The Terminal Hub, entre la plaça de les Hores, el carrer de la Travessia, l’antiga Estació Marítima i el magatzem número 4. Per a això, es procedirà a revertir la parcel·la a l’APV i que aquesta licite la constitució del dret de superfície, previsiblement durant el 2026.
Durant la reunió s’ha acordat que l’Ajuntament procedisca a la depuració física i jurídica de la parcel·la per a la posterior reversió de la propietat a l’Autoritat Portuària de manera anàloga a com es va fer amb la parcel·la de l’antiga base de l’Alinghi. Seguidament, l’APV licitarà la constitució d’un dret de superfície sobre aquesta.
L’alcaldessa s’ha referit a l’edifici com a “baluard de la Marina” i ha dit que serà “emblemàtic i icònic per la seua altura”. “Formarà part del skyline de la ciutat, donant una senya d’identitat innovadora, moderna, pròpia a la Marina, i amb el PAI del Grau transformarà completament la façana marítima”, ha indicat.
La presidenta de l’APV ha ressaltat que han aconseguit “donar la volta en temps rècord al bloqueig” que van trobar el 2023 per a la zona de la Marina i ha valorat la coordinació per a “buscar i maximitzar el millor per als ciutadans en aquest entorn tan emblemàtic”.







