El president estatal del Partit Popular, Alberto Núñez Feijóo, ha promés, en un avançament del seu programa electoral, un pla de 12.000 milions d’euros per a la reconstrucció del País Valencià després de la DANA, que ha deixat 224 morts i tres desapareguts, amb una previsió d’execució de 10 anys. En una trobada amb empresaris a València, acompanyat del president de la Generalitat, Carlos Mazón, el líder del PP ha dit que «és la inversió més gran» de la història del País Valencià «en un període de temps concret», amb actuacions en medi ambient, habitatge, infraestructures viàries i ferroviàries, ports, aeroports i àrees industrials. Un projecte en el qual, segons ell, el seu partit «fa mesos que treballa». Així mateix, ha indicat que el compromís de la formació de dreta per a aconseguir la reconstrucció és «total» i que ha oferit aquesta proposta al govern de Sánchez i a les altres forces polítiques.
Feijóo ha explicat que l’objectiu és «garantir que no puga tornar a ocórrer una cosa semblant» a la del 29 d’octubre; recuperar els sectors turístic, agrari i industrial afectats per la catàstrofe, i avançar en una dècada les principals infraestructures.
Així, ha apuntat que als 12.000 milions d’euros que pretenen injectar, cal «sumar 10.000 milions que, amb aquesta inversió, generaria el PIB de manera directa». «Per tant, podríem dir que el Pla València generarà en el conjunt de l’economia 30.000 milions de PIB directe, 450.000 ocupacions i 7.600 milions de recaptació fiscal», ha dit.
Segons el líder del PP, això suposa en termes mitjans duplicar la inversió real executada de l’Estat al País Valencià. D’aquesta manera, ha assenyalat que dels aproximadament 660 milions d’euros actuals d’execució real en els últims anys es passaria amb aquest pla a invertir 1.200 milions de mitjana en cadascun dels pròxims 10 anys «València ha viscut una emergència nacional i és imprescindible que hi haja una resposta nacional», ha dit, denunciant la «voluntat» de l’executiu de Sánchez de deixar «sol» el País Valencià.
D’altra banda, s’ha referit a l’«esforç ingent» que, a parer seu, està fent la Generalitat, encapçalada per Carlos Mazón, en el marc de les seues competències mentre el govern de Sánchez «dedica el gruix del seu temps a aprofitar políticament la DANA».
Les promeses de Feijóo
Feijóo ha desglossat les diferents partides de l’anomenat «Pla València». Així, en medi ambient, ha parlat d’un pressupost estimat en 2.995 milions d’euros per a la prevenció d’inundacions; actuacions al barranc de Xiva i la Saleta; obres a Utiel i Requena; pla especial de l’Albufera amb una inversió de 210 milions, i modernització dels sistemes de regadiu.
En matèria d’habitatge, ha apostat per escometre processos de regeneració urbana en els municipis amb un grau més elevat de devastació; obrir un temps d’excepcionalitat en la tramitació urbanística per a declarar la utilitat pública els projectes de creació d’habitatge en els municipis afectats; unificar expedients i tràmits administratius; reconstruccions tinguen en compte el risc d’inundació; sistemes de drenatge urbà, i convocatòria d’un concurs d’idees de redissenye urbà.
En l’apartat de gestió de residus, planteja un pressupost total de 305 milions d’euros per a un pla de segellament, condicionament i ampliació dels abocadors.
En el cas de les infraestructures viàries, pretén impulsar la circumval·lació de l’A7 (235 milions) i incorporar 18 connexions llargament demandades (284 milions).
Quant a infraestructures ferroviàries, proposa impulsar el Corredor Mediterrani (2.631 milions; actuar en la xarxa convencional amb la connexió de l’eix Sagunt-Terol-Saragossa) i la circumval·lació entre l Font de Sant Lluís i Almussafes (132 milions), i un pla de rodalia (1.425 milions).
Respecte dels ports, el pla del PP estima un pressupost total de 684 milions per a l’ampliació del moll 19 a Alacant; inversió de la Intermodal a Castelló de la Plana; terminal sud del Moll Serpis a Gandia, i nova terminal de contenidors a València.
En l’apartat d’Aeroports, xifra la inversió en 1.111 milions d’euros i en polígons industrials parla d’un cost de 522 milions d’euros.