Nova jugada de l’oposició municipal de València en la tensa partida que es juga a la ciutat al voltant de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i on està en joc més de 150 milions de diners públics i, que es recorda poc, el dret a un aire net que reduïsca les malalties respiratòries, incloses mortals.
En un moviment a l’ofensiva, Compromís i PSPV han anunciat aquest matí el registre de petició d’un Ple extraordinari per tal d’aprovar una proposta d’ordenança de ZBE, ja que “l’equip de govern del PP i Vox ha estat incapaç d’aconseguir-ho”, tal com han recordat repetidament els síndics de les dues formacions, Papi Robles i Borja Sanjuan. “Ni tan sols ha de votar a favor -ha remarcat Robles- ací té un bloc de 16 diputats amb una proposta i si com ella mateixa diu no creu en la ZBE tan sols ha d’abstenir-se i salvar els comptes de la ciutat”.
Per la seua banda, Sanjuan ha posat l’accent és que aquest acord de l’oposició és “un exercici de responsabilitat que no ha demostrat el Govern”, que “en lloc de fer propostes s’ha dedicat a repartir culpes.
Fins ara, la màxima posició del PP municipal, en la persona del regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, s’ha limitat a acusar l’oposició de “no voler aprovar la ZBE”, encara que hui, tant valencianistes com socialistes han recordat que “en cap moment ens han vingut amb un document sobre el qual negociar.
Ara la pilota es troba sobre el terrat de l’alcaldessa María José Catalá i amb cada cop menys temps per arribar a un acord. Si l’ordenança de la ZBE no està aprovada abans del 31 de desembre, la ciutat perdrà, entre fons europeus que haurà de retornar, sancions per la no execució dels projectes i ajudes al transport públic, més de 150 milions d’euros. Una xifra que implica triplicar el deute de la ciutat i una altra mesura que la ciutadania començarà a notar a partir de l’1 de gener: un augment de l’abonament de l’autobús de 3,40 euros.
“Vox és molt valent amb els diners dels valencians”
Per al síndic socialista només hi ha una explicació per la negativa de Catalá a aprovar una ZBE que pot tenir conseqüències tan greus per les arques municipals -a més de les qüestions de salut-: i és que aquesta ha estat una condició de Vox per a la investidura de Juanfran Pérez Llorca a la presidència de la Generalitat. Una possibilitat que l’alcaldessa ha negat explícitament, però que encaixaria amb dos moviments de l’extrema dreta. El primer, la presentació d’una PNL per a Les Corts per tal d’eliminar totes les ZBE a ciutats valencianes coincidint amb les negociacions de la investidura. I el segon, el canvi sobtat de posició al mateix ajuntament, on van passar de consensuar i aprovar una ZBE descafeïnada en la comissió de Mobilitat a oposar-s’hi frontalment, “per ordres de la direcció de Madrid”, segons va reconéixer el regidor ultra José Gosálbez. “Vox és molt valent amb els diners dels valencians”, ha reflexionat Robles sobre la posició de desobediència de l’extrema dreta a la qual estaria arrossegant al PP.
Ambdós síndics també han recordat a Catalá que “encara són a temps” d’evitar les sancions, però que “el calendari el marca l’alcaldessa” i que, per tant, “és a ella a qui li toca decidir” si vol evitar aquest forat en es comptes públics.
Aparcaments prioritaris per a residents
Pel que fa a la proposta que Compromís i PSPV han presentat a l’ajuntament, aquesta implica un canvi important respecte al plantejament de la ZBE fet fins ara. Si bé manté el sistema d’etiquetes per anar expulsant de la ciutat els cotxes més contaminants, posa el centre en una altra mesura igualment dissuassòria però que no penalitze les rendes més baixes: Que en el període d’un any, la meitat de l’espai destinat a aparcament al carrer siga prioritari per a residents. Una mesura que, asseguren, és “tant o més eficaç” que el sistema d’etiquetes per tal de desanimar els no residents a vindre a València en vehicle privat.
“L’aposta ací ha de ser per una ciutat que deixe d’induir els cotxes com es fa fins ara -ha insistit Robles- i aquesta mesura hauria d’anar acompanyada d’actuacions urbanístiques i una millora important del transport públic per a fer-lo més atractiu que el cotxe”. Les dues mesures que s’han posat sobre la taula han estat el corredor verd en comptes de l’avinguda que Catalá vol fer a García Lorca i revertir la reforma de Colón que ha provocat un increment de més de 6.000 cotxes. Al conjunt de la ciutat, es tracta de 150.000 desplaçaments diaris de més i un 5% d’augment global. “On no hi ha cotxes, que seguisca sense haver-ne, i on n’hi puga haver menys, que n’hi haja menys”, ha resumit Robles.
“Hem de deixar de donar aquest missatge que la millor manera de vindre a València és en cotxe”, ha declarat Sanjuan, per després afegir: “Podem mirar la foto de la contaminació a Paris fa vint anys i ara i decidir a quina ciutat preferim viure”.








