Diari La Veu del País Valencià
El «xiringuito» de Vox a València: rècord de despesa en publicitat

Malgrat les promeses d’acabar amb el «sectarisme», els «xiringuitos» i «les paguetes», el pas de Vox per les institucions està sent un exemple d’ús dels recursos públics per al seus plans de promoció política i enginyeria social.

El darrer exemple és la Fundació València Activa, depenent de l’Ajuntament de València, i liderada pel regidor ultra Juanma Badenas, que s’ha de responsabilitzar de fomentar l’ocupació i la formació d’aturats i treballadors a la ciutat. En canvi, s’ha convertit en una palanca per a la propaganda partidista.

El passat mes de març ja va ser polèmica l’organització de la jornada «Lideratge amb valors», que va comptar amb ponències dels dirigents de Vox Carlos Flores Juberías i Juan Carlos Girauta, que només poques setmanes després seria nomenat candidat del partit a les eleccions europees.

Ara ha estat el torn de la despesa en publicitat institucional de la Fundació. Segons publica ElDiario,es, la despesa en aquesta partida de l’any 2023, quan la majoria de les campanyes ja es van fer amb Vox al capdavant, va arribar als 136.815,16 euros, la màxima xifra que s’ha assolit mai, superant àmpliament els 120.790 euros de despesa del 2022, quan la institució la dirigien els socialistes. El que suposa destinar el 3,24% del total del pressupost únicament a publicitat institucional en mitjans.

Finançant «pseudomitjans»

Però no soles és la quantitat, sinó la qualitat. Entre la llista de mitjans beneficiaris d’aquesta publicitat, trobem diferents portals responsables de publicar notícies falses i promoure l’odi, en alguns casos amb sentències judicials en contra. Un dels més cridaners, per exemple, és EDA TV, el web de Javier Negre, condemnat repetidament per la difusió de notícies falses i que presumeix constantment de «no rebre ajudes institucionals», i que ha estat premiat amb 350 euros de la campanya de Nadal de València Activa. També apareix Periodista Digital, un altre pseudomitjà que s’inventava els periodistes que hi publicaven, i que s’ha emportat 2.000 euros de la mateixa campanya; o El Debate, un dels mitjans que van fer-se ressò de les mentides de Miguel Ángel Rodríguez sobre els «periodistes encaputxats» que haurien intentat assaltar la casa d’Ayuso i que ha rebut 1.840 euros.

Un altre dels beneficiats, aquesta volta amb un total de 2.015 euros en tres campanyes –El dia de la dona emprenedora, VLC Startup Awards i Nadal- ha estat OK Diario, un dels mitjans que més va participar a la campanya contra l’afició del València pels crits racistes a Vinicius el juny del 2023.

Diari La Veu, de nou discriminat

En canvi, qui no apareix a la llista de beneficiaris de la publicitat institucional és Diari La Veu, malgrat aparèixer a la llista altres capçaleres amb menys audiència i el fet de ser dels pocs mitjans editats en valencià.

En tot cas, però, açò no és cap novetat. Des del 2017, El Diari La veu no ha entrat en cap campanya publicitària, no ja de la Fundació València Activa, sinó de cap regidoria o estament de l’Ajuntament de València.

Comparteix

Icona de pantalla completa