Diari La Veu del País Valencià
El Tren de la Costa, capítol crític de la visita de Raquel Sánchez a València

El Tren de la Costa és una demanda de la societat valenciana present des de fa molts anys. És per això que la visita de la ministra espanyola de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a València, Raquel Sánchez (PSC-PSOE), ha anat acompanyada de l’exigència de l’acabament d’aquesta infraestructura anhelada.

Conscient d’aquesta realitat, la ministra ha assegurat, en atenció als mitjans de comunicació, que prompte compartiran jornada de treball amb la Conselleria valenciana del ram, liderada per la també socialista Rebeca Torró, i miraran «d’encaixar projectes» per posar en marxa la infraestructura citada. Segons concretava, el Govern espanyol està centrat en el primer tram del recorregut que parteix des de Gandia i el valencià està preparant idees per al segon. La ministra, això sí, ha evitat comprometre’s amb cap data concreta per a la finalització del projecte.

Aquesta informació poc detallada ha sorprès Compromís, que ha sol·licitat una reunió amb la consellera Torró, nomenada fa només una setmana, perquè els explique el seu projecte per connectar Gandia i Dénia amb transport públic. «No hem tingut accés a la informació i desconeixíem la seua existència». Des de Compromís lamenten que després de molts anys reivindicant el Tren Gandia-Bellreguard-Oliva-Dénia als diferents governs d’Espanya, aquest projecte encara no s’ha fet realitat.

La crida l’ha fet l’executiva de Compromís a la Safor-Valldigna, territori afectat pel retard d’aquesta infraestructura, des d’on s’ha sol·licitat la reunió amb Torró. La coalició, en aquesta comarca, també ha anunciat que convocarà una assemblea per posicionar-se’n.

Pel seu compte, el senador de la coalició, Carles Mulet, ha manifestat la seua «decepció pels retards en els quals estan incorrent projectes estratègics per al poble valencià», entre els quals hi ha el Tren de la Costa, «un projecte que ha de vertebrar les comarques centrals valencianes, reduir la dependència del cotxe i pal·liar l’infrafinançament que suportem els valencians».

Mulet també ha lamentat que «els valencians hem perdut un temps preciós amb el nou Govern espanyol, en el qual hi havia moltes esperances dipositades després d’uns anys de PP, un govern que també forma part del Botànic i del qual esperàvem un millor tracte, més digne, però només hem percebut indiferència i incomprensió en actuacions que per a nosaltres són clau».

Des de Compromís també asseguren que l’última resposta del Govern espanyol sobre el Tren de la Costa es va produir al desembre i és «un còpia i pega de la que vam rebre fa cinc anys». Mulet insisteix que «a hores d’ara es continua realitzant l’avaluació ambiental dels dos trams que es consideren prioritaris: Cullera-Gandia i Gandia-Oliva-Dénia. El procediment acabarà amb l’emissió de la Declaració d’Impacte Ambiental que permetrà aprovar definitivament l’estudi informatiu i continuar amb les fases del projecte i construcció de l’alternativa finalment seleccionada».

Per últim, el senador ha posat l’accent en el «maltractament del sistema de finançament, que ens manté a la cua en la inversió estatal» com a element de «decepció» de la seua coalició amb el Govern espanyol, atès que hi ha «qüestions que haurien d’estar desbloquejades». Per a Mulet, «que tant els governs del PP com els del PSOE no hagen donat al Tren de la Costa la importància que mereix és un exemple més del maltractament que patim els valencians».

Comparteix

Icona de pantalla completa