El síndic de greuges ha obert una investigació a l’alcaldessa de València (l’Horta), María José Catalá, arran d’una denúncia del regidor de Compromís, Giuseppe Grezzi, per la falta d’informació pública sobre l’ús del cotxe oficial. L’òrgan de garantia demana a l’Ajuntament que, en el termini d’un mes —prorrogable per un segon—, remeta un informe que justifique l’ocultació o que rectifique i faça pública la informació dels desplaçaments, tal com estableix la Llei 1/2022 de Transparència i Bon Govern.

Segons Grezzi, l’alcaldessa acumula vint-i-nou mesos sense publicar l’ús del vehicle oficial al portal de transparència municipal i ha rebutjat reiteradament facilitar aquestes dades a petició de l’oposició. El regidor sosté que l’argument de la seguretat esgrimida per Catalá no s’ajusta a l’obligació legal de donar compte a posteriori: “Res justifica que Catalá oculte els usos del cotxe oficial que fa”.

El síndic ha activat el procediment després d’analitzar la documentació aportada per Compromís, que inclou la inexistència d’informació al portal municipal i les negatives documentades a lliurar-la per altres vies. La institució parlamentària —alt comissionat de Les Corts per a la defensa dels drets i llibertats— dona a l’Ajuntament fins al 25 d’octubre per a remetre l’informe, amb la possibilitat d’una pròrroga d’un mes si es demana abans que vença el termini i si concorren “circumstàncies justificades”. En cas contrari, el síndic continuarà la investigació i considerarà que hi ha falta de col·laboració per part del govern municipal.

Grezzi insisteix que publicar l’ús del vehicle oficial no compromet la seguretat de l’alcaldessa, perquè la comunicació és posterior i no ha d’incloure detalls sensibles: “Informar a posteriori de quantes vegades fa ús del cotxe en l’exercici del seu treball o si el gasta també per a desplaçar-s’hi, tornar a casa o altres usos particulars no implica que haja d’indicar cap dada delicada, per la qual cosa l’ocultació està totalment injustificada”. A parer seu, ni tan sols en supòsits d’ús personal ocasional caldria especificar llocs o horaris: “Només amb el fet d’indicar ‘portar els xiquets a escola’ seria suficient, si és que l’usa per a això”.

El regidor de Compromís defensa que la publicació periòdica del detall d’ús del cotxe oficial funciona com un mecanisme dissuasori d’abusos i respon a estàndards bàsics de bon govern: “L’opacitat està injustificada, ni tan sols per a ocultar usos poc ètics o estètics, perquè precisament la llei està per a dissuadir de fer-los”. Amb l’obertura de la investigació, la pilota queda ara en la teulada d’Alcaldia, que haurà d’optar entre justificar la seua pràctica o incorporar la informació al portal de transparència amb caràcter regular.

La queixa de Compromís confronta, a més, amb el precedent del mandat anterior, quan —segons recorda l’oposició— l’exalcalde Joan Ribó publicava l’ús del vehicle oficial. Des de l’inici de la legislatura, però, Catalá ha mantingut el silenci administratiu sobre aquests desplaçaments, una pràctica que ara queda sota el focus del síndic de greuges.

Més notícies
Notícia: Catalá blinda els cotxes en les propostes dels pressupostos participatius
Comparteix
PP i Vox aproven una moció d'urgència per tal de rebutjar qualsevol proposta de millora que implique "afectar negativament la circulació" o "perdre places d'aparcament"
Notícia: Catalá no presenta els informes de mobilitat que exigia a Grezzi
Comparteix
La reforma del carrer Colón amenaça en convertir-se un caos per al transport públic
Notícia: Compromís acusa Catalá d’augmentar el trànsit i el risc a Sant Agustí
Comparteix
La coalició reclama una investigació urgent després de dos atropellaments mortals en menys d’un any i denuncia un increment del 20,9% de vehicles a la zona
Notícia: Les reformes en mobilitat de Catalá disparen el trànsit a València
Comparteix
La comparació entre el maig del 2023 i el 2025 mostra un increment generalitzat dels cotxes, especialment intens en el polèmic carrer Colon

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa