El Diari Oficial de la Comunitat Valenciana (DOCV) ha publicat aquest dijous la Llei 11/2015, de 29 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2016, aprovada el passat 22 de desembre a les Corts Valencianes amb els vots a favor de PSPV, Compromís i Podem i l’oposició de PP i Ciutadans (C’s). Aquesta norma arreplega el primer pressupost del nou Consell després de les eleccions autonòmiques del passat mes de maig.
La Llei de Pressupostos de la Generalitat per a 2016 consta de quaranta-tres articles, agrupats en set títols, trenta-huit disposicions addicionals, dues transitòries i quatre finals.
Els comptes de la Generalitat per al pròxim any a nivell consolidat —inclosos l’administració general, les empreses públiques i altres organismes depenents— ascendeixen a 18.370 milions, enfront dels 18.209 milions de 2015, la qual cosa suposa un increment del 0,9 per cent. Així mateix, sense incloure organismes depenents, aquests pressupostos han passat de 17.191 milions a 17.155 milions, la qual cosa implica una reducció del 0,2 per cent.
El DOCV explica, com arreplega la mateixa norma que aquests comptes “constitueixen l’expressió xifrada, conjunta i sistemàtica” de “les obligacions que, com a màxim, poden reconèixer l’administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, així com els drets que es preveu liquidar durant l’exercici” i “les estimacions de despeses i ingressos a realitzar per les societats mercantils de la Generalitat”.
Igualment, inclouen “la totalitat de les despeses i ingressos de les entitats públiques empresarials de la Generalitat i d’altres entitats de dret públic diferents de les anteriors”, “les estimacions de despeses i ingressos a realitzar per les fundacions del sector públic de la Generalitat”, i “les obligacions que, com a màxim, poden reconèixer els consorcis adscrits a la Generalitat, sempre que els seus actes estiguen subjectes directament o indirectament al poder de decisió de la mateixa, així com els drets que es preveu liquidar durant l’exercici”.
La llei assenyala que “en conseqüència, els Pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2016 són el resultat de la integració dels pressupostos de l’Administració de la Generalitat; els organismes autònoms de la Generalitat; els consorcis adscrits a la Generalitat, “sempre que els seus actes estiguen subjectes directament o indirectament al poder de decisió de la mateixa”; els de les entitats públiques empresarials de la Generalitat i altres entitats de dret públic diferents de les anteriors; els de les societats mercantils de la Generalitat i els de les fundacions del sector públic de la Generalitat.
Preàmbul: la prioritat és impulsar el canvi
La norma indica en el seu preàmbul, com arreplega el DOCV, que “la política pressupostària per al 2016 té com a prioritats impulsar el canvi cap a un model productiu que permeta millorar la competitivitat de la Comunitat Valenciana” i, “al mateix temps, el manteniment del model social europeu, atenent a les fractures que en la cohesió social s’han produït” en aquesta autonomia.
Així, destaca l’aposta del Consell per “la recuperació de polítiques socials a favor dels sectors més desfavorits, actuant en àrees de l’activitat pública tan rellevants com la sanitat, la dependència, l’habitatge, la justícia, l’educació i l’economia productiva”, tot “sense perjudici que en l’elaboració del pressupost de la Generalitat 2016 s’hagen respectat les directrius necessàries amb vista a assegurar una política de consolidació de les obligacions que en matèria d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera”.
D’altra banda, la llei precisa que el pressupost del pròxim any és “el primer que s’elabora després de la publicació de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions”. Així, explica, com arreplega el DOCV, que “aquesta circumstància ha condicionat tot el procés, tant des de la perspectiva de l’abast subjectiu i contingut dels pressupostos, com de la documentació que l’ha d’acompanyar”.
En aquest context, apunta que “les novetats afecten el document pressupostari en qüestions tan rellevants com la inclusió de la informació relativa a les plantilles corresponents al personal dels organismes autònoms de la Generalitat” i “l’exigència que l’Informe Economicofinancer incorpore un apartat específic on es justifica l’adequació del projecte als principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera”.
De la mateixa manera, afecten “l’adequació de tota la informació econòmic-pressupostària del sector públic instrumental a la classificació i estructura que estableix l’esmentada llei, la reordenació de les línies en què s’articulen els capítols IV i VII del pressupost, d’acord amb la normativa en matèria de subvencions, l’adaptació de la normativa en matèria de modificacions pressupostàries, incloent les que s’autoritzen en el marc del sector públic instrumental de la Generalitat, i, en general, a tot l’articulat del projecte, en la mesura que ha sigut necessària la seua adequació a l’esmentada Llei 1/2015”.
Informe impacte de gènere
D’altra banda, la llei exposa que “els pressupostos de 2016 incorporen, per segon any consecutiu, formant part de la documentació que ha d’acompanyar-los, l’Informe d’Impacte de Gènere”.
Així, explica que en ell “s’inclou, a més de l’anàlisi de l’impacte de gènere en el sistema econòmic de la Comunitat i en el personal de la Generalitat, que ja s’arreplegaven en l’informe de l’any anterior, una anàlisi dels programes pressupostaris sota la perspectiva de gènere, oferint, d’aquesta manera, una visió més àmplia de les actuacions implementades per la Generalitat amb la finalitat d’avançar en la consecució dels objectius d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes”.
Llei de mesures fiscals
D’altra banda, el DOCV publica aquest dijous la Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d’organització de la Generalitat. Aquesta norma arreplega una sèrie de mesures referents a aspectes tributaris, de gestió econòmica i d’acció administrativa.
La Llei de Pressupostos de la Generalitat per a 2016 estableix determinats objectius de política econòmica del Consell de la Generalitat, la consecució del qual exigeix l’aprovació de diverses normes com la de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera.