Diari La Veu del País Valencià
Decepció amb el PSPV per voler mantindre la via del litoral alacantí

Aquest dimarts, a les Corts Valencianes, l’exconsellera d’Obres Públiques, María José Salvador, del PSPV, actualment diputada del seu partit, va presentar una esmena a la proposició no de llei (PNL) plantejada per Compromís que defensava l’execució de la variant de Torrellano. Aquesta proposta, demandada des de fa dècades a Alacant i que compta amb la unanimitat dels partits amb representació a l’Ajuntament, consisteix a connectar l’aeroport d’Elx-Alacant amb aquestes ciutats a través de ferrocarril passant per la pedania il·licitana de Torrellano i eliminar, en conseqüència, el traçat de via ferroviària que passa pel litoral sud del terme municipal d’Alacant, concretament pels barris d’Aiguamarga i Sant Gabriel.

Sorprenentment, el PSPV va trencar ahir aquesta unanimitat per a proposar, en la línia amb el que setmanes abans havia suggerit el comissionat del Govern espanyol pel Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira, l’electrificació de la via esmentada per a adaptar-la a les exigències del corredor mediterrani i que continuara permetent l’accés de trens de mercaderies i garantint la seua connexió amb el Port d’Alacant.

Representants de la plataforma Variante de Torrellano Ya i de les entitats veïnals dels barris afectats / Europa Press

Quan el PSPV va explicitar aquesta postura la plataforma Variant de Torrellano Ja va emetre un comunicat criticant l’esmena socialista. Recorden que la variant compta amb un estudi informatiu aprovat el 2003, amb una declaració d’impacte ambiental aprovada el 2006 i amb l’adjudicació de la redacció del projecte aprovada un any més tard. Alhora, la variant està inclosa en el Pla d’Infraestructures, Transport i Vivenda 2012-2014, i «lluny d’agilitzar la seua construcció, els governs estatal i autonòmic del PSOE, el 2019, van decidir, de manera absurda i innecessària, fraccionar el projecte en dues fases, la qual cosa va suposar el reinici del procediment administratiu, retardant sine die la seua posada en marxa».

Aquesta dilatació ha retardat el projecte «per manca de voluntat», fet que «contrasta amb la urgència» d’acabar amb un traçat present des de finals del segle XIX, concretament des de finals del 1884. La plataforma Variant de Torrellano Ja contesta a la diputada María José Salvador que amb la retirada de les vies «no hi ha risc de quedar aïllats», perquè «encara que les vies de la costa no s’electrifiquen, continuarem connectats i el transport de mercaderies i de passatgers no estarà compromès, perquè existeix un traçat amb doble via d’ample internacional que connecta Múrcia amb Alacant que permet distints tipus de trànsit».

Lamenten, també, que el cinquè aeroport de l’Estat, el d’Elx-Alacant, continua sense connexió ferroviària, fet que vinculen a la «manca de planificació», ja que el 2013 la Comissió Europea va incloure aquesta connectivitat com un node estratègic de la Xarxa Europea de Transport. En canvi, «la nul·la voluntat política» ha retardat aquest projecte.

Comparteix

Icona de pantalla completa