La Conselleria de Cultura ha afirmat a través del Consorci de Museus aquesta setmana que el Centre del Carme de Cultura Contemporània (CCCC) “continua batent rècords” amb 212.721 visitants entre gener i juliol de 2025, un 26,46 % més que l’any anterior i les millors en els últims set anys. Fonts consultades per Diari la Veu del País Valencià, però, alerten que aquestes xifres han estat inflades i manipulades per oferir una imatge de creixement fictícia per la gestió del PP i Vox.
Segons les dades oficials aportades per la mateixa Conselleria, la mitjana mensual de visitants durant els primers set mesos de 2025 seria de 30.388 persones, i la mitjana diària de 998,7 visitants. Es tracta d’un augment brusc si es compara amb els anys anteriors. Sorprén perquè just l’ocupació, els visitants i turistes han baixat a la ciutat, a més dels problemes de transport i connexió a inici d’any per la dana. Les xifres turístiques han sigut menors al gener 2,6% menys, fins a març 6,5 % menys de viatgers i un 9,8 % menys de pernoctacions. Alhora, Hosbec, patronal hostalera, ha mostrat “preocupació” per les baixes xifres d’ocupació de la ciutat, un 60% en l’agost.
Com és possible que amb un dels motors dels visitants dels museus, com és el turisme i una Dana que va afectar la ciutat i la resta de comarques, s’hagen aconseguit les millors xifres en set anys? Durant la direcció de José Luis Pérez Pont, acomiadat de forma improcedent, per exemple, el màxim històric es va assolir el 2018 amb 343.284 visitants anuals, cosa que suposava una mitjana de 28.607 mensuals i 940 diaris.
La comparació amb anys recents accentua encara més la sospita. El 2023, l’últim any complet amb Pérez Pont al capdavant, es van registrar 331.481 visitants, amb una mitjana mensual de 27.623 i una mitjana diària de 908. Les dades de 2025, segons fonts pròximes a la institució, haurien inclòs activitats internes, visites institucionals i actes no culturals per inflar el recompte.

Aquesta no seria la primera vegada que ocorre. Perquè en 2023, quan Pérez Pont va ser acomiadat a finals d’any, es van donar xifres anuals totals inferiors a les que hi havia al mes de novembre i desembre, segons les mateixes fonts. Amb la qual cosa, el Consorci va manipular les xifres finals de 2023 perquè foren menys de les que realment varen ser i així justificar el comiat de Pont.
El contrast entre el missatge triomfalista de Cultura i la realitat reflectida en informes independents és també evident. L’últim informe de l’Observatori de la Cultura, elaborat per la Fundació Contemporània, relega el Consorci de Museus al lloc número 49 de 108 institucions i esdeveniments, una caiguda que també afecta el CCCC i l’IVAM, que desapareixen del top 10 estatal.
Amb aquestes dades, el sector cultural sospita que la Conselleria intenta revertir el relat de declivi amb xifres manipulades. “És una operació de maquillatge”, apunten fonts consultades, que afegeixen que “estan buscant justificar una gestió ideològica que ha trencat una etapa reconeguda per la seua qualitat i dinamisme”.
El futur del CCCC, ara en mans d’una direcció interina encapçalada per la secretària autonòmica Pilar Tébar i José Antonio Rovira en la Direcció de Cultura ara, fora de les manys de VOX. El responsable màxim del Consorci ara és Nicolás Bugeda, gerent sense cap grau ni màster universitari homologat en el món de l’art.