La ministra espanyola de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, la socialista Raquel Sánchez, ha visitat aquest divendres l’estació de Xàtiva (Costera), on demà s’activarà el nou traçat en ample convencional entre aquesta ciutat i el nus de La Encina (Alt Vinalopó), un tram de 21,5 quilòmetres «bàsic per a avançar en el desenvolupament del Corredor Mediterrani» i que, sumat al de l’Alcúdia de Crespins-Moixent (poblacions ubicades també a La Costera), permetrà connectar per alta velocitat les tres capitals valencianes de demarcació i reduir en mitja hora els temps de desplaçament entre aquestes ciutats.
Així, tal com ha anunciat la ministra, es podrà viatjar en una hora entre València i Alacant i en dues hores entre Alacant i Castelló. La variant en ample ibèric permetrà derivar tot el trànsit ferroviari mentre es realitzen les obres d’adaptació a l’ample internacional de la plataforma en via doble que tradicionalment connectava Xàtiva i el nus de la Encina.
La variant, en la qual Mitma ha invertit 505 milions d’euros, és una infraestructura fonamental per a garantir les connexions entre el sud-est i el nord-est peninsular i amb Europa durant la pròxima legislatura. «Una revolució de la mobilitat estatal i intracomunitària», ha dit la ministra, que ha destacat que l’estimació és que els viatgers entre Alacant i València «es multipliquen per tres» i es beneficien «més d’un milió de persones».
La ministra ha destacat els avanços del Corredor Mediterrani al País Valencià, on hi ha obres en curs en els trams de València-Castelló-Vandellós (aquesta última localitat es troba a la comarca principatina del Baix Camp), l’adaptació a ample mixt entre València-Almussafes i el desenvolupament de terminals intermodals i logístiques, com la terminal València-Font de Sant Lluís i l’accés ferroviari als Ports de Sagunt i Castelló.
Amb la posada en servei aquest dissabte del nou traçat (primera fase), la via absorbirà tot el trànsit mentre es realitzen les obres d’adaptació a l’ample internacional del traçat actual en via doble (la segona fase). Amb la inversió de 505 milions d’euros en aquest traçat, s’ha construït una nova plataforma en un trajecte de 46 quilòmetres, en el qual s’ha actuat en la superestructura de via, capa de balast, catenària, aparells de via, sistemes de gestió del trànsit i control de comandament i senyalització.
La posada en servei del tram entre Xàtiva i el nus de La Encina, que inclou el nou sistema de control de comandament i senyalització de l’estació de Xàtiva, permetrà la posterior implantació de nous sistemes de gestió del trànsit i senyalització entre Xàtiva i Alcoi, actuació emmarcada en el Pla de Rodalia valencià.
De fet, la mateixa ministra de Transports ha anunciat també la «licitació immediata» de les obres de renovació integral de via de la línia que unirà Xàtiva i Alcoi, pressupostada en 117 milions d’euros, quantitat que considera que suposa «una inversió històrica».