Compromís ha enregistrat una proposició de llei al Congrés per a reformar la Llei de Ports de l’Estat i que les taxes d’ocupació en la Marina de València reporten a favor del consorci públic que la gestione, sense que l’Autoritat Portuària puga exigir taxes a aquests consorcis o organismes ni als subjectes que ostenten els diferents títols d’ocupació.
La Marina de València va nàixer amb motiu de la Copa d’Amèrica de vela en 2007. La seua gestió va recaure en el Govern espanyol (40%), valencià (40%) i municipal (20%) mitjançant el Consorci València 2007. No obstant això, l’any passat va començar el seu procés de liquidació, després que l’Estat eixira del consorci després de saldar un deute acumulat de 400 milions d’euros, corresponent a la celebració de la Copa en 2007.
Pel que fa a les taxes, el consorci manté un deute superior als 24,7 milions d’euros amb l’Autoritat Portuària de València. El consorci entén que no es poden cobrar aquestes taxes per ser sòl urbà a efectes pràctics. És ací on apareix la proposta de Compromís, en forma d’una sèrie de modificacions en diversos articles de la llei, així com una nova disposició addicional.
La formació valenciana també planteja modificacions perquè els consorcis i altres organismes públics que ostenten funcions de gestió dels espais portuaris es consideren gestors de ple dret del domini públic. La proposta indica que els consorcis quedaran adscrits a l’autoritat portuària o bé a la corresponent comunitat autònoma, segons s’establisca en els corresponents estatuts.
No obstant això, una vegada iniciat el procediment de segregació regulat, en referència a la làmina d’aigua de la dàrsena de la Marina, el consorci haurà de quedar «obligatòriament» adscrit a la comunitat autònoma corresponent, amb la finalitat de preparar el futur traspàs.
En el cas de La Marina de València, de fet, Compromís vol que la norma siga efectiva en un termini màxim de tres mesos, de manera que no haja de seguir la tramitació prevista en la Llei 40/2015, del Règim Jurídic del Sector Públic.