El diputat de Compromís al Congrés, Alberto Ibáñez, ha assegurat que el seu grup treballarà perquè el Pla Valencià de Rodalia 2025-2030, aprovat aquesta setmana com a proposició no de llei (PNL), “es traduïsca en inversió real en els pròxims Pressupostos Generals de l’Estat (PGE)”, amb l’objectiu que es faça “amb consens veïnal, planificació tècnica i un calendari clar”.
Així ho ha manifestat en una compareixença a València junt amb la portaveu municipal de Compromís, Papi Robles, després que la comissió de Transports del Congrés aprovara dimarts passat la PNL impulsada per la coalició valencianista per a instar el govern espanyol a millorar i dignificar la xarxa de trens de Rodalia al País Valencià. Aquesta proposta va tirar avant amb el suport de PP, ERC i BNG, l’abstenció de PSOE, Junts i PNB i el rebuig de Vox.
Segons Compromís, aquest pla suposaria un pas decisiu per a resoldre els dèficits del transport ferroviari i els problemes de mobilitat a València. Entre les mesures clau per a la ciutat destaca la reactivació del soterrament de les vies de Serreria, “una infraestructura llargament esperada i reivindicada que transformarà urbanística i socialment una de les zones més castigades per la fractura ferroviària”.
“Amb aquest pla no només abordem problemes de puntualitat o cancel·lacions, sinó que apostem per una mobilitat justa, moderna i vertebradora. El soterrament de Serreria és un exemple clar: recuperar espai per als barris i dignificar la vida de la gent”, ha reivindicat el diputat de Sumar.
Túnel passant i estació intermodal
Es tracta d’un conjunt de millores específiques per a la ciutat, que inclouen el desenvolupament complet del túnel passant, la connexió directa de la línia C3 amb València Nord, la creació d’una estació intermodal amb aparcament per a bicicletes, afavorint l’ús combinat de la bici i el tren, o el soterrament de les vies a Alfafar i al seu pas per la pedania de la Torre.
“És una gran notícia per a València, però encara queda molt per fer. El servei de Rodalia ha patit anys de deixadesa i caldrà estar molt vigilants perquè tot l’aprovat es convertisca en realitat. Des de Compromís serem la garantia que això siga així”, ha asseverat la portaveu municipal de la coalició.
A més, ha subratllat que “aquest pla s’ha aprovat perquè Compromís està en el Congrés, defensant el que els valencians i valencianes necessiten: “Sense una veu valenciana a Madrid, aquests avanços no serien possibles”.
Els representants de la coalició han coincidit que és “molt significatiu” que el PP haja votat a favor i el PSOE s’haja abstingut en aquesta votació. “Si els papers anaren al revés, el sentit del vot també s’hauria intercanviat. I això només té una explicació: per al PP i per al PSOE, el que importa és el joc partidista, no els interessos valencians”, ha assenyalat Robles.
Segons ha exposat, el millor exemple és el soterrament de les vies de l’Estació del Nord: “PP i PSOE s’han estat passant la pilota durant anys. Només amb l’arribada d’un alcalde de Compromís, Joan Ribó, es va desbloquejar la situació. Hui, una part del Parc Central és ja una realitat i les obres del soterrament estan en marxa”.