Diari La Veu del País Valencià
Compromís diu que condicionarà els Pressupostos estatals als Rodalies

La diputada de Compromís al Congrés, Àgueda Micó, ha estat aquest matí a Gandia (Safor) per acompanyar la portaveu municipal, Alícia Izquierdo, i altres membres del col·lectiu local en l’enèsima denúncia del «més que deficient servei de tren de rodalia que uneix Gandia i València» i que afecta diàriament a milers d’usuaris de la ciutat i comarca. En esta ocasió, amb una amenaça clara i contundent.

«El que venim a denunciar, una vegada més, que eixa és un poc la tristor i el titular que vull donar, és el mal servei que s’està donant per part de les Rodalies al País Valencià. I no és que continue funcionant malament com fa un any, és que és pitjor. Si aleshores ens queixàvem que en arribar de Gandia a València tardàvem pràcticament una hora i quart (abans 55 minuts), estem parlant que en aquests moments tardem una hora i tres quarts, per no parlar dels retards o les cancel·lacions de trens», ha dit l’edil Alícia Izquierdo.

La regidora també ha assegurat que el «servei deficitari» ha provocat que molta gent opte de nou per agafar els cotxes directament per la «inseguretat» que li genera anar a treballar o estudiar en tren. «És a dir, que al final ens obliguen a descartar un servei de transport, que per a nosaltres és el més sostenible que hi ha. L’opció del cotxe representa un retorn als embussos en l’accés a València. I el PP tampoc no ha fet res, el senyor Mazón fa un any que feia bandera que aquest problema l’anava a solucionar i, com veieu, estem encara molt pitjor», ha criticat.

Tren de Rodalia a l’estació de Gandia (Safor)

Per la seua banda, Àgueda Micó ha assegurat que Compromís lidera la lluita de treballar per «la modernització i millora del servei de rodalia de tot el País Valencià» i concretament d’aquesta línia, la C1, que arriba fins Gandia. «Tenim una obra de desdoblament, Cullera–Gandia, que encara no s’ha dut a terme. Hem de pensar, també, que des de l’any 2010 hi ha més de 10 milions de persones al País Valencià que han deixat d’utilitzar el servei de rodalies perquè és totalment ineficaç i han vist com s’ha empitjorat tant la freqüència de les línies i també la durada dels viatges. Això provoca, d’una banda, que els problemes de medi ambient s’agreugen. I d’altra banda, els Rodalies, qui els utilitza? La gent que més ho necessita. La gent que no té la capacitat de tindre un cotxe a la porta de casa per anar amunt i avall». A més, recorden també que la Safor i la Marina Alta són les dues comarques més poblades de tot Europa que no tenen una via de comunicació ferroviària que estiga adequada a la quantitat de població que hi ha.

Línia roja als Pressupostos de l’Estat

«Atès que ni el govern de la Generalitat ni el govern de l’Estat estan fent el que pertoca, perquè a més a més les inversions que hi ha programades no s’executen, en Compromís ens hem plantat», ha dit Micó, que és diputada al Congrés. «Anem a plantar-nos. En aquests moments sabeu que hi ha damunt la taula una negociació dels Pressupostos Generals de l’Estat, que el Govern espanyol ha de presentar en octubre al Congrés, i nosaltres, com a línia prioritària per a donar suport a aquests pressupostos, tenim la millora i la modernització de tota la via, de totes les línies de rodalies del País vVlencià i concretament, la línia C1 que afecta a la comarca de la Safor».

Així, el suport de Compromís dependrà, asseguren, de si «realment hi ha una aposta real i ferma del govern de l’Estat per a fer aquesta millora i que aquestes inversions siguen reals», perquè «no podem aguantar més els valencians i les valencianes i la gent d’aquesta comarca per a poder tindre un transport públic de qualitat».

Transferència de competències

Compromís, que sempre ha demanat la transferència de la competència del servei de Rodalia a la Generalitat Valenciana, reitera aquesta exigència i critica, en paraules de Micó, que «és una cosa que està en aquests moments en mans del govern de Carlos Mazón i no ho fa. Per tant, també exigim al govern de la Generalitat Valenciana que demane eixa transferència de competències per a ser nosaltres, la gent del País Valencià, qui gestionem els nostres Rodalies, perquè efectivament el Govern de l’Estat ens ha demostrat que no té capacitat ni voluntat de fer-ho».

Comparteix

Icona de pantalla completa