Diari La Veu del País Valencià
Com l’Ajuntament de València intenta amagar l’increment de les queixes

Si vostè també té la sensació que, des de fa uns mesos, València està més bruta, no està sol. De fet, en els darrers mesos, l’informe que l’Oficina municipal de suggeriments, queixes i reclamacions publica regularment, assenyala com les queixes que els veïns de la ciutat formulen a través del web de l’ajuntament no paren de créixer. No soles en matèries relacionades amb la neteja. També l’estat dels parcs i jardins, la contaminació acústica i la seguretat són altres àrees que han vist com rebien més reclamacions dels veïns de la ciutat.

Per posar uns exemples, l’informe del mes de desembre del 2023 detectava un increment de les queixes per brutícia d’un 44% respecte a les incidències registrades el mateix mes del 2022. Al gener del 2024, les queixes per aquest mateix motiu eren 188, un 28,7% més que el mateix període de l’any anterior, i al febrer, l’increment arribava al 63%, encara que aquest mes era l’estat dels parcs i jardins l’àrea que s’emportava el primer premi: un increment de les reclamacions del 74% respecte al mateix mes de l’any anterior. Si sumem totes les àrees, l’increment és «només» del 53%.

Aquest augment de les denúncies ha vingut acompanyat d’una reducció de les incidències resoltes, que han caigut del 76% al 40% en soles un any.

Maquillatge institucional

Davant de l’empitjorament de les dades, que el grup municipal de Compromís recorda mes rere mes en les seues notes de premsa, el consistori ha decidit posar-se mans a l’obra per tal de resoldre-ho i… ha publicat una nota de premsa comparant el nombre d’incidències del 2023 –una dada que se sap des del gener- amb les del 2022!

Així, segons l’equip municipal, «L’Oficina de Suggeriments de l’Ajuntament registra un descens de queixes en neteja, seguretat i jardins en 2023». En concret una reducció del 10% –«en passar de 15.683 reclamacions en 2022 a 14.085 l’any passat»- amb un índex de resolució del 99,3%. Com que aquestes dades inclouen fins a sis mesos de gestió de la coalició de Compromís i PSPV, per la qual cosa es podria adduir que com a mínim la meitat d’aquesta millora seria responsabilitat seua, la nota de premsa destaca en el subtítol que «l’informe anual de l’oficina ha detectat un descens progressiu de peticions en l’últim trimestre de 2023». El problema és que quan es llegeix tota la nota es descobreix que octubre va ser, amb 1.449 incidències rebudes, el segon mes amb més queixes. Si bé és cert que desembre és el que menys se n’han rebut, com la nota de premsa no compara mes a mes, no es pot saber si hi ha una temporalitat habitual en el nombre d’incidències. Cap rastre, però, en la nota, de l’evolució de les queixes els primers mesos del 2024.

Comparteix

Icona de pantalla completa