Què va passar ahir al carrer José Andreu Alabarta, al barri de Sant Isidre de València? Diari La Veu, parlant amb fonts diverses, ha tractat de reconstruir la cronologia d’uns fets, dignes d’una pel·lícula de Berlanga que inclouen declaracions altisonants, titular de premsa enganyosos i, també, una de les recollides de cable més emblemàtiques dels darrers anys en política valenciana.

A primera hora del matí, els serveis de comunicació de l’Ajuntament de València anunciaven per tots els mitjans possibles l’eliminació del primer carril bici de València, un tram situat, precisament al carrer José Andreu Alabarta.
Tant els perfils de les xarxes socials municipals, com el material facilitat a la premsa, s’anuncia que «el carrer José Andreu Alabarta tornarà a comptar amb dos carrils per al trànsit motoritzat, després de recuperar un d’ells que s’havia convertit en carril bici». En el tall de veu de la mateixa Catalá, enviat a la premsa, aquesta explica que «s’ha fet una actuació per guanyar espai per al vehicle» i que «és la primera de moltes que vindran».
I perquè aquest carril bici exactament? Segons la versió municipal, perquè «era una demanda veïnal» i per «evitar els embossos» que presumiblement es creaven a la zona. Experts en mobilitat donen un altre argument més pragmàtic: aquest es tracta d’un dels pocs carrils bici construïts sense finançament europeu i que, per tant, el seu desmantellament no implica el retorn de les subvencions europees. «Fa tres mesos de les eleccions i Catalá encara no ha fet ni una sola passa en la seua promesa estrella de desmantellar carrils bici i està un poc desesperada per poder vendre alguna actuació», expliquen aquestes fonts.
La part graciosa és que ni tan sols açò ha aconseguit. A mitjan matí de dijous 15 de setembre, Catalá i el seu equip es presentaven al carrer José Andreu Alabarta per mostrar com la brigada municipal començava a retirar els protectors que separen el carril bici del del trànsit motoritzat per descobrir que els treballadors no estaven fent aquesta tasca, sinó que es limitaven a menejar uns contenidors cinc metres més enllà per tal de facilitar l’accés del trànsit.
Segons ha explicat un testimoni directe, els veïns que van baixar a parlar amb l’alcaldessa van mostrar-li el seu suport al carril bici –que, de fet, va ser construït per demanda veïnal en els pressupostos participatius- i que la seua única queixa es limitava als contenidors.
Davant el canvi de situació, el servei de premsa de l’Ajuntament va canviar –en un gir orwellià- la versió dels fets. Ara, l’alcaldessa no pretenia eliminar un carril bici, sinó que «transforma part de José Alabarta en ciclocarrer per a evitar col·lapses a Sant Isidre».
?Transformem el carril del carrer José Andreu Alabarta mantenint el doble sentit del #carrilbici en l’últim tram del carrer, mentre que la resta es manté com a ciclocarrer.
▶️L’alcaldessa ha visitat l’actuació que pretén evitar col·lapses en #SantIsidre
?https://t.co/gHa0M8y3MUpic.twitter.com/Gh4wTlJ20h
— Ajuntament València (@AjuntamentVLC) September 14, 2023
En realitat el ciclocarrer ja existia i el carril bici continua exactament al seu lloc, tal com mostren diverses imatges fetes per veïns i com ha pogut comprovar aquest diari. Malgrat la realitat i que hi havia molts periodistes, la majoria de titulars han «comprat» la versió municipal de la «reforma» del carril bici i el ciclocarrer.

«A Catalá se li està fent molt costa amunt complir la promesa de canviar el model de mobilitat de València. La seua proposta va en contra de les directius europees i reformes com la del carrer Colón s’han demostrat més complicades del que pensava, ja que açò implicaria tornar a posar cotxes a la plaça de la Reina entre altres. Tot és un puzzle més ben embastat del que no es pensaven. Per açò està fent actuacions com aquesta, a la desesperada», expliquen des de l’entorn de Compromís.