Diari La Veu del País Valencià
Catalá rebatejarà com a «Rita Barberá» el pont símbol de la millor gestió de l’esquerra

Va ser una de les promeses a María José Catalá en precampanya electoral –en un moment en que PP i Vox es disputaven el suport dels familiars i el llegat de Rita Barberá- i pareix que serà la primera en complir-se. Segons ha anunciat l’Ajuntament de València, la idea de l’alcaldessa és aprofitar el primer Ple del mes de juliol per aprovar el canvi de nom del pont de les Flors com a pont Rita Barberá. Un canvi que haurà de comptar amb el suport de Vox, ja que el PP no té majoria al Ple i que servirà de termòmetre de fins a quin punt els ultradretans estan disposats a vendre cars els seus vots.

Catalá considera que aquest pont –construït el 2002 amb un disseny de Santiago Calatrava- « representa allò que era l’alcaldessa per a València: alegria, il·lusió i força». El pont, però també té un altre component simbòlic important: la capacitat de gestió del govern d’esquerres front al PP.

Quan va inaugurar-se el pont, el seu manteniment suposava una mitjana de 500.000 euros anuals. Entre 2002 i 2011, aquesta quantitat arribaria a sumar una despesa per a les arques públiques de 4,5 milions entre la replantació periòdica de les plantes i la renovació dels cossiols. Un balafiament que va mantenir-se durant els pitjors anys de la crisi i mentre s’executaven duríssimes retallades en tranpost públic, neteja o serveis socials.

En canvi, amb l’arribada de Compromís a l’alcaldia es va reformar la instal·lació de rec i van canviar-se les flors de Pasqua per geranis i altres espècies de temporada, reduint substancialment els costos de manteniment i allargant la vida de les flors. El resultat suposava un estalvi de 133.000 euros anuals respecte al cost de l’època de Barberá.

De fet, quan va canviar-se el model de plantes, el PP, llavors a l’oposició, va criticar «l’abandonament del pont» per part del govern del Rialto, en considerar que es volia destruir «el llegat de Rita Barberá». Catalá no ha aclarit si amb el canvi de nom tornaran també a multiplicar-se les despeses de manteniment.

Despeses en llum o transport públic

La gestió de Barberá va caracteritzar-se per un ús irresponsable dels diners públics. A més de l’exemple del pont de les Flors, amb l’arribada de l’esquerra a l’ajuntament, va aconseguir un estalvi de fins al 30% d ela factura elèctrica i nou milions d’euros anuals, només regulant la intensitat de l’enllumenat públic i els termòstats dels edificis públics.

També en el transport públic, la millora de la gestió ha estat notable. Així, mentre el 2015, els autobusos de l’EMT van tenir 73,5 milions de passatgers, el 2022, aquesta xifra havia crescut fins als 78 milions.

Comparteix

Icona de pantalla completa