El govern de PP i Vox ha traslladat aquest matí per al seu acord en el Consell d’Administració de l’EMT, la declaració d’incompliment de contracte per part de l’empresa Indra Sistemas, S.A. de la posada en marxa de la plataforma Ciutats Connectades i la imposició d’una penalització d’1.010.262,03€, per aquest motiu.
Aquesta mesura, però, amaga un fracàs de l’EMT, presidida pel regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, a l’hora d’implementar la primera plataforma de referència de l’àmbit estatal per a la implantació, desenvolupament i innovació de la mobilitat urbana a les ciutats, que València va impulsar l’octubre de 2021 al costat de les ciutats de Gijón, Vitòria, Fuenlabrada, Logronyo i Valladolid.
La iniciativa va ser llavors mereixedora del finançament dels fons Europeus NextGeneration, amb un total de 24,9 milions d’euros repartits entre les diferents ciutats, que s’havien d’encarregar d’una part del mateix. L’EMT de València va adjudicar a la mercantil Indra el desenvolupament de la plataforma per un termini de 18 mesos a comptar des de la formalització del contracte, la principal part del projecte i pressupostada en pràcticament 12 milions. El govern llavors presidit per Joan Ribó va supervisar els primers mesos de la posada en marxa a finals del 2022. Amb el canvi de govern el maig del 2023, el projecte va passar a estar gestionat per la coalició de PP i Vox, i més concretament de Carbonell com a regidor responsable i Manuel Martínez com a gerent de l’EMT.
El que ha passat des de llavors es pot deduir del relat de l’informe de proposta de penalització entregat hui al consell de l’EMT, on s’arreplega que l’Ajuntament va prorrogar en un any el termini de lliurament a Indra sense penalitzar-la pel primer incompliment, que malgrat el temps extra tampoc ha complit amb les seues obligacions.
I és el mateix informe el que resumeix el primer abast d’aquest incompliment: “La posada en marxa final del sistema constitueix la fita essencial del contracte, en tractar-se del moment en què el projecte adquireix utilitat real i permet complir els objectius compromesos davant el Ministeri en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. L’incompliment d’aquesta fita impedeix l’explotació efectiva de la plataforma; compromet el compliment dels objectius del projecte finançat amb fons europeus; afecta a una agrupació de municipis i no únicament a EMT València; i exposa a l’entitat beneficiària a riscos financers i de control derivats del marc NextGenerationEU”.
“No es tracta d’un retard puntual —continua l’informe—, sinó de l’incompliment d’un termini final després de múltiples ampliacions i advertiments previs, la qual cosa reforça la gravetat de l’incompliment. Des del punt de vista econòmic, en un contracte amb un valor estimat superior a 11,6 milions d’euros, una penalització de 100.000 euros diaris resulta proporcionada, coherent i alineada amb la magnitud del contracte i amb el risc assumit per l’Administració”.
Fins a 24 milions
Malgrat la multa d’un milió a Indra, el cost per a l’EMT és de 12 milions de fons ja pressupostats que ara caldrà tornar, i als quals caldrà sumar uns altres 12 milions, si la Comissió Europea opta per penalitzar l’Ajuntament de València per no haver portat a terme el projecte en els terminis establerts.
Aquests diners se sumen als 150 milions -la forquilla varia entre els 115 i els més de 200- que costarà a la ciutat la no aprovació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE).








