El ple de l’Ajuntament de Castelló de la Plana (la Plana Alta) ha aprovat aquest dimecres la nova Ordenança de Mobilitat Sostenible amb els vots del govern municipal, integrat pel Partit Popular i Vox, i les abstencions del PSPV i Compromís. El text regula l’ús de patinets i estableix una zona de baixes emissions (ZBE) que no inclou restriccions per als residents ni sancions als vehicles contaminants.

La nova ordenança ha sigut presentada pel regidor de Mobilitat i Medi Ambient, Cristian Ramírez, que ha afirmat que “és l’ordenança que la ciutat necessita” i ha remarcat que “compleix amb Europa, amb el Ministeri i, el més important, amb el que vam prometre als castellonencs: sense restriccions”. El text manté més de 200 places d’aparcament que el govern anterior pretenia eliminar i aposta per una aplicació tècnica de la ZBE sense límits d’accés ni controls ambientals.

Durant la passada legislatura, la implantació d’una ZBE va ser impulsada pel govern socialista d’Amparo Marco, que va captar fins a 7,8 milions d’euros en fons Next Generation per desplegar un projecte amb restriccions progressives, participació ciutadana i reducció de places d’estacionament en el centre. “Reduir emissions no és una obsessió del Govern, és una obligació legal i una necessitat social”, defensava Marco, que va denunciar públicament “el bloqueig del PP i Vox a les mesures de mobilitat sostenible”.

En aquell moment, l’aleshores portaveu municipal i actual alcaldessa, Begoña Carrasco, criticava que la proposta del PSPV “era imposada i castigava la llibertat de moviments dels veïns”. Vox, per la seua banda, qüestionava obertament que la ZBE fora una mesura necessària, i va titllar-la de “política ideològica”.

Apareix una contradicció clara en el plantejament sobre la participació ciutadana. Des de l’oposició, tant PP com Vox van exigir a l’anterior govern que escoltara el veïnat abans d’aplicar una mesura com la ZBE. No obstant això, el projecte aprovat aquest 31 de juliol no ha comptat amb cap procés obert de participació pública, ni amb fòrums veïnals ni consultes com les que sí que es van dur a terme durant l’etapa d’Amparo Marco.

A més, l’oposició alerta que la nova ZBE pot posar en risc part del finançament europeu si no s’acredita una reducció efectiva d’emissions. Segons el PSPV, la modificació del projecte inicial pot comprometre fins a 11 milions d’euros, malgrat que el Ministeri ha certificat de moment que la ZBE de Castelló compleix els requisits mínims.

Finalment, Carrasco ha defensat que l’acord amb Vox en aquesta i altres qüestions ha sigut “coherent i positiu per a la ciutat”, i que “en projectes estratègics no hi ha discrepàncies”. Amb aquesta aprovació, Castelló s’uneix a altres municipis governats pel PP i Vox on s’han implementat ZBE tècniques i sense restriccions, d’acord amb el discurs que ambdós partits van mantindre abans d’assumir el govern municipal. La pregunta és, serà suficient per al que exigeix la Unió Europea?

Comparteix

Icona de pantalla completa