Mentre totes les mirades se centren en la declaració de Carlos Mazón en el Congrés espanyol, l’Ajuntament de València afronta un Ple no menys important. En joc hi ha un mínim de 150 milions d’euros, al voltant del 15% del pressupost municipal.
El Ple de demà serà l’última oportunitat d’aprovar la Zona de Baixes Emissions (ZBE) després que el Ple anterior rebutjara el projecte després del canvi d’opinió “sorpresa” de Vox. Contra tot pronòstic, la formació ultra va votar en contra de la proposta de ZBE que ells mateixos havien negociat amb el PP i havien aprovat en la comissió de Mobilitat.
Davant la postura intransigent dels seus socis, el PP només podia negociar una nova ZBE amb l’oposició, però aquest no ha estat el cas. El regidor de Mobilitat i Seguretat Ciutadana, Jesús Carbonell, ha reconegut que “no hi ha cap autèntica negociació” sobre l’assumpte ni amb el PSPV ni amb Compromís i l’únic que presentarà demà al Ple serà una proposta de ZBE que “inclou alguns punts suggerits per l’oposició”, sense que haja volgut desvelar cap més informació.
I si aquesta “no cola”? Doncs segons ha reconegut el mateix Carbonell, “no hi ha pla B” i l’Ajuntament de València haurà de començar a preparar-se per desembutxacar entre 120 i 180 milions entre diners que ha de tornar dels fons europeus avançats per a aplicar la ZBE i les multes associades, a més de 30 milions en ajudes al transport públic del ministeri de Transports que deixaran d’arribar i la pèrdua de les subvencions per a bonificar els bitllets d’autobús, que passaran a ser més cars. Una factura total que, en el millor dels casos serà de 150 milions. En el pitjor dels casos, superaran a bastament els 200.
La coalició de “l’empastre”
“A aquesta situació hi arribem per la nul·la fiabilitat de Vox com a soci de coalició, però també per la incapacitat de Carbonell i Catalá per negociar mínimament amb l’oposició”, assenyala una font de dins del consistori.
Segons gent que ha seguit de prop les negociacions, el PSPV va avenir-se a aprovar la ZBE i salvar l’alcaldessa María José Catalá del desastre i només va demanar una cosa a canvi: renunciar a construir una avinguda García Lorca i recuperar el projecte d’un parc en aquesta zona projectat durant el mandat de Joan Ribó. Un punt que l’alcaldessa no va voler ni considerar. Els contactes amb Compromís ni tan sols passarien d’una primera fase exploratòria.
Segons Carbonell, si demà no s’aprova la ZBE, serà exclusivament “culpa dels socialistes” -ni tan sols de Vox, de qui Catalá deia recentment que la relació és “exemplar” i un “exercici de responsabilitat compartida”- a qui acusa de “no voler parlar si no hi ha corredor verd”. També ha assegurat que “no s’ha plantejat en cap moment” la dimissió.
Naturalment, l’oposició no veu la situació de la mateixa forma. El regidor de Compromís Giuseppe Grezzi destaca que el fracàs de la ZBE “és motiu suficient perquè Carbonell no arribe com a regidor al ple de demà i Catalá el cesse hui mateix”.
“L’elegit de Catalá ha fracassat en totes les seues polítiques, ha convertit el trànsit a València en un caos, i per si hi havia algun dubte de la seua incapacitat, amb la seua negativa al més mínim diàleg i rectificació, acaba de confirmar que és indigne d’ocupar el lloc que ocupa en una ciutat que no pot sacrificar-se per a salvar-lo a ell”, ha afegit el regidor valencianista.








