En el huit anys que el PP va passar a l’oposició de l’Ajuntament de València, la seua denúncia més recurrent era que el regidor Giuseppe Grezzi actuava «per impulsos» i «sense els estudis tècnics necessaris». Com una espècie de profecia autocomplerta o potser algun tipus d’efecte reflex psicològic, hui ha estat el mateix Grezzi qui ha demostrat que l’alcaldessa de València, Maria José Catalá, va presentar el seu pla de modificiació de les línies d’autobús que creuen el centre per un impuls i sense cap dels informes tècnics necessaris, ni tan sols aquells que són «preceptius», com els de qualitat ambiental.
La documentació feta pública pel regidor de Compromís demostra com la petició dels estudis pertinents per a la instal·lació de les noves parades d’autobús va fer-se el 30 d’octubre. En canvi, la roda de premsa del regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, i la mateixa alcaldessa, anunciant l’eliminació d’un carril bus pel carrer Colón i la incorporació de cinc noves línies –amb 600 vehicles diaris- pel carrer de Sant Vicent Màrtir i la plaça de l’Ajuntament, ara pràcticament peatonalitzats, va fer-se el 25 del mateix mes. O siga, amb els informes ni tan sols demanats.
Fins ara, la inexistència d’aquests informes tan sols era una sospita, ja que ningú els havia vist, però ara s’ha confirmat.

Petició de cessament
«Catalá ha de cessar Carbonell immediatament per haver-la enganyat o es mostrarà com a còmplice» ha assenyalat Grezzi a la porta de l’Ajuntament.
L’informe que es va sol·licitar el 30 d’octubre –segons el registre municipal mostrat per Grezzi- és en referència a la modificació de la línia 10140 i es refereix a qüestions com la col·locació de les parades. Encara més tard –el 3 de novembre- altres informes, també preceptius, als serveis del cicle integral de l’aigua i de residus sòlids, que són habituals quan s’han de fer obres com la instal·lació de parades.
No hi ha però, cap petició d’informe general sobre com els canvis proposats per Catalá i Carbonell afectatran el trànsit a tot el centre de la ciutat. Segons les seues comunicacions, el seu pla passa per incrementar l’espai per al vehicle privat al carrer de Colón per tal de mitigar el que passa per Poeta Querol.
La proposta ha estat definida com una «bogeria», tant per experts en mobilitat com pel Comitè d’Empresa de l’EMT, ja que implica el retorn del vehicle privat de forma massiva al centre, amb els increments substancials de soroll, contaminació i possibles accidents. De fet, els conductors d’autobús ja han advertit que intentar fer passar centenars d’autobusos per àrees que «els vianants ja han fet seues [com les places de l’Ajuntament i de la Reina o el carrer de Sant Vicent Màrtir] pot tenir conseqüències fatals».
Al contrari, les dades indiquen que el trànsit desviat des del carrer de Colón no s’ha traslladat automàticament a Poeta Querol, sinó que hi ha hagut un efecte dissuasori que ha reduït la presència de cotxes al conjunt del centre de València. Des del 2017 el trànsit a Colón s’ha reduït a la meitat, i ha passat de 18.000 vehicles diaris a 9.000. Al carrer de Sant Vicent Màrtir, amb l’adaptació per a vianants de la plaça de l’Ajuntament s’ha passat dels 12.000 cotxes diaris a un miler, pràcticament testimonial. Mentre que el trànsit desviat per Poeta Querol ha suposat un increment de 5.000 a 7.000 vehicles per dia.