Carlos Mazón, president de la Generalitat, i María José Catalá, alcaldessa de València, no acostumen a callar davant de qualsevol declaració que consideren «un menyspreu» a València. Ho vam veure, per exemple, quan el president va assegurar que el valencià no es trobava entre les llengües oficials al Congrés espanyol –encara que sí que ho estava, com van demostrar després diputats com Àgueda Micó- i malgrat que ell havia rebutjat primer aquesta opció.
Ara, però, no hi ha hagut declaracions incendiàries ni colps al pit, sinó un silenci atronador davant del clar menyspreu de la presidenta madrilenya Isabel Díaz Ayuso contra València i, encara més concretament, contra la gestió del Partit Popular valencià.
Preguntada a La Sexta, amb motiu de l’oficialització d’un Gran Premi de Fórmula1 a la capital espanyola, per com ho faria «perquè no es repetisca el desastre que va ser la Fórmula1 a València amb Francisco Camps com a President?». Ayuso, llavors, no sols evita defensar el seu company de partit, sinó que tira pilotes fora i assegura que «no tinc res a veure amb aquella Fórmula1. No sé que es va fer, que va deixar-se de fer». Però la presidenta madrilenya encara va més enllà i assegura que ambdues propostes «no es poden comparar» i que «Madrid serà el millor circuit del món».
Al programa Todo es Mentira, de Cuatro, encara va més enllà, i al minut 22 es pot sentir com assegura que Madrid no es pot comparar amb València, ja que només ho pot fer «amb els grans circuits del món».
Aquesta idea de desvincular-se de l’experiència valenciana és recurrent en Ayuso quan li pregunten –les poques voltes que algun periodista ho fa- per les similituds entre una i altra.
En una entrevista a El Mundo, publicada diumenge passat, el redactor li pregunta si «Madrid tindrà present, com exemple negatiu, la corrupta gestió de la F1 a València… Ací la inversió serà privada, no com allí. Veritat?». I, de nou, la dirigent del PP renúncia a defensar els seus coreligionaris valencians, evitant tocar el tema i limitant-se a repetir que «A Madrid no li costarà diners públics la F1».

«No costarà ni un euro»
Crida l’atenció que el lema de la candidatura madrilenya al Gran Premi de l’automobilisme –«hi haurà zero euros en inversió pública»- és exactament el mateix que el que va esgrimir Francisco Camps el 2008, quan va portar la mateixa prova a València. Però pels motius que siguen, cap periodista ha decidit preguntar com ho farà Madrid per aconseguir el que València no va poder, ho siga que siguen empreses privades les que assumisquen el cost total de l’organització sense cap tipus de finançament públic. Sobretot tenint en compte que la mateixa Ayuso reconeix que «es va fer, ni que va deixar-se de fer» en aquell moment.
Tampoc s’ha fet públic per el moment el nom de cap de els empreses privades que farien la inversió necessària per a la competició –fins ara només s’ha citat Ifema, que és pública-, però en canvi sí que ha transcendit el cost del cànon que Madrid haurà de pagar per allotjar el Gran Premi: 48 milions anuals. Pràcticament 500 milions en 10 anys. El doble del que Catalunya paga per celebrar-lo a Montmeló –i que segueix tenint pèrdues més de 30 anys després. De fet, aquesta xifra convertirà Madrid en el circuit més car de tota Europa, soles al nivell del que paguen a Bahrein i Qatar.
També se sap ja quines seran les grans empreses més beneficiades per l’esdeveniment i que inclourien el magnat mexicà, Carlos Slim o la família Entrecanales, les immobiliàries dels quals tenen terrenys a la zona, Florentino Pérez, que té la Ciutat Esportiva del Reial Madrid a cinc minuts a peu del circuit o Tomás Olivo, que obrirà el major centre comercial de l’estat.