L’empresa tabaquera Philip Morris diu que «transforma el seu negoci per eliminar, com més aviat millor, el fum dels cigarrets i oferir millors alternatives per als adults fumadors», esta és la notícia, en una furibunda campanya de propaganda per part de l’empresa. Com és això?… Sembla, segons deia aquell: la rabosa guardant el corral. «A mesura que ens transformem, ho veiem com una oportunitat fonamental per a la innovació, el creixement i la creació de valor a llarg termini», afirma l’entitat tabaquera, líder mundial en fabricació i distribució de tabac. És a dir, «transformar l’empresa no consisteix simplement a substituir un producte per un altre», paraules boniques i interessades, igual com aquelles frases hiperedulcorades d’uns altres contaminadors, com són les empreses petrolieres o elèctriques: «Queremos liderar el cambio hacia un planeta mejor» (Endesa); «Con el objetivo de alcanzar las 0 emisiones netas en el año 2050, Repsol sigue apostando por la competición como punta de lanza de la investigación» (Repsol)… Què volen dir o què amaguen?

Sabem que, en l’actualitat, per tres mitjans principals (igualment danyosos i tòxics), els vaporejadors, la cigarreta sense combustió, i les bossetes de tabac o nicotina sota el llavi, podem anar abandonant el cigarret de sempre. Sempre cosa difícil, deixar de fumar, no perquè siga una addicció, més aviat per ser un hàbit i un costum ben arrelat en algunes persones. Com també sabem que la prevenció i la conscienciació antitabaquista, per part de l’Estat, de la societat, i de tots i cadascú, és i ha de ser primordial.

«Que Philip Morris deixe unilateralment demà de vendre cigarrets no canviarà res, perquè això no elimina la demanda de cigarrets; la demanda continuarà existint i uns altres simplement la cobriran», continuen propalant estos grans fabricants i distribuïdors de tabac. Ja anem aclarint alguna cosa més. O siga, el negoci és el negoci. «Un futur lliure de fum amb el desenvolupament de noves fórmules de creixement en la cura de la salut i del benestar», és la conclusió. Doncs, ja ho tenim una mica més clar…

Vosté, ciutadà, diu que no va al vermut, perquè les terrasses dels bars estan plenes de fums de tabac?…  Sabedors que la mitjana de valencians fumadors està en el 42%, mentre que la mitjana estatal de fumadors està una mica més baixa, en el 33%. No se’n preocupe. Philip Morris li ho remeiarà. Des de l’any 2008, Philip Morris International ja ha invertit més de 12.500 milions de dòlars en desenvolupament, recerca científica, fabricació, comercialització i innovació contínua d’alternatives sense fum. I si no queda content, no li tornarem cap diner, però sàpiga «que estamos trabajando en ello». 

Resulta que actualment, degut a una major informació sobre els beneficis o perjudicis del tabac, degut a l’impacte del tabac en la salut de les persones o sobre el sistema sanitari dels països (cada any a Espanya són diagnosticades de càncer de pulmó més de 32.700 persones), degut a la major propensió dels ciutadans a una vida millor: l’ús i consum de cigarrets va descendint («Ya no bebo, ya no fumo, no consumo y lo presumo…», diu la cantant Rosalía en el seu últim disc). Així, en les societats modernes, com Suècia, només un 5% de la població fuma. I, clar!, les fàbriques i productors de tabac s’alarmen, reaccionen. El negoci és el negoci: «Ponga un cigarrillo en su vida» (aunque sea sin combustión); millor que prendre un ansiolític o antidepressiu. Tabac sense fum. La pela és la pela…

Comparteix

Icona de pantalla completa