El règim del 78 i el colonialisme espanyol ha estat molt present en moltes de les mancances que tenim històricament al nostre país. Un model de finançament ruïnós per als nostres interessos, la manca del dret civil valencià o els atacs a la nostra llengua, són algunes de les formes en què s’ha disfressat, com un fantasma, l’estat espanyol per menysprear-nos com a poble. Però de totes elles, potser, hi ha una que no s’ha parlat molt, i que demostra la seua convicció d’absorbir-nos com a poble. La nul·la aposta per unes infraestructures a l’altura d’un territori de cinc milions d’habitants, amb la impossibilitat de vertebració de les nostres comarques, és un fet del qual hauríem de parlar, i molt.
Un territori vertebrat et proporciona prosperitat i millora a l’hora d’assolir fites necessàries per al progrés i els avanços de tota la societat valenciana. Cada any que passa s’evidencia un major caos climàtic al nostre planeta i des de molts dels òrgans internacionals, s’aposta per polítiques que van encaminades en la cura pel medi ambient i en complir en l’agenda 2030 en la lluita contra la descarbonització i l’aposta per les energies verdes, l’estat espanyol, amb la manca d’inversions a un transport sostenible com el rodalia, ens impossibilita treballar en eixa línia al País Valencià a l’hora de tractar de frenar, en la mesura que es puga, els efectes contaminants del cotxe. Com creieu que hem de potenciar el transport públic, si per cobrir una distància entre Castelló de la Plana i València, que és d’uns 70 kilòmetres, el tren tarda en moltes ocasions 2 hores? És una autèntica bogeria que el viatge d’anada i tornada de València puga costar 4 hores, com si el nostre temps fora gratuït.
Que pugues anar de València a Madrid en menys de dues hores és un tema que millor parle un altre dia. Fa uns dies, el president de la Generalitat Valenciana va anunciar un dels seus famosos «Ximo anuncio» on deia que els menors de trenta anys podrien viatjar gratuïtament en transport públic. Vaja, crec que és una bona iniciativa, però li he de recordar al molt honorable, que per molt bona que puga ser l’oferta, si no hi ha un bon servei de rodalia el jovent no l’utilitzarà. De què serveix que el mateix partit governe a Madrid i ací si a l’hora de demanar abaixem el cap davant Madrid i continuem ofrenant noves glòries? Que pregunten a les comarques del sud amb els pressupostos generals de l’Estat si no. La línia C6 que uneix Castelló amb València està saturada de passatgers i falten freqüències, fins al punt que els caps de setmana sols hi ha trens cada hora. 1 de cada 20 trens circula amb retards i les incidències són freqüents, fet que ocasiona que s’hagen de substituir trens per autobusos. No s’han recuperat les freqüències que hi havia abans de les obres del corredor mediterrani, i el rodalia arriba només fins a Castelló, tot i que s’hauria de crear un nou nucli de rodalia al nord per poder tindre servei fins a Tortosa i que el conjunt de la ciutadania del nord del país poguera tindre també els serveis necessaris. L’Aeroport d’Alacant-Elx, per exemple, és el més gran d’Europa sense connexió ferroviària, una inversió que l’Estat ens nega cada any. Però ja no sols és una qüestió econòmica, sinó de falta de voluntat política, ja que el govern d’Espanya ha pressupostat al País Valencià 3.400 milions d’euros entre 2010 i 2020, i sols ha executat 300.000 euros. Només el 0,009% d’execució. Una autèntica vergonya.
Recordeu la primera gran mobilització a Barcelona allà per l’any 2006? Milers de persones van eixir al carrer fartes de ser tractades com a ciutadanes de segona. Doncs va ser arran del mal servei de transport. Eixa reivindicació cada cop va ser més nombrosa fins a arribar a l’any 2017. Ací ho deixe.
Des de Compromís fa dos anys que reclamem la urgent necessitat de transferir la gestió de totes les línies de rodalia del País Valencià, juntament amb les partides pressupostàries per a la seua gestió, ja que és totalment necessari un servei de rodalia digne per la vertebració del país i la qualitat de vida del poble valencià. El bipartidisme ha demostrat ser totalment inútil i ineficaç per als interessos del poble valencià. Podem continuar en eixa línia, o començar a construir el País Valencià que volem en clau valenciana.