Una mostra de la vigència d’aquest pensament del filòsof estoic Epictet ( 55-135), *no són les coses les que ens pertorben, sinó el nostre judici sobre les coses, és la Teoría Racional Emocional Conductual del psicòleg, Albert Ellis:
“(…) En su libro, publicado en 1961, Guía de la vida racional, Ellis argumenta que las emociones tienen poco que ver con los sucesos reales. Entre los sucesos y la emoción existe una ‘autocharla’ real o irreal. De hecho, la emoción procede de lo que la persona se dice a sí misma, es decir, del suceso y no del propio suceso. Ellis usa el modelo ABC para describir lo que sucede. (…) A: Hechos y sucesos. B: Autocharla. C: Emociones (…)”1
Una bona manera de realitzar aquesta autoxarrada -que crec que seria millor anomenar-la diàleg intern-, seria desdoblar-nos entre nosaltres i un alter ego inventat, que podria fer, per exemple, el paper d’advocat del diable.
I, una vegada tretes les conclusions, que haurien de ser sempre provisionals, l’esquema a seguir podria ser aquest sistèmic senzill: acció endavant/ retroalimentació/elaboració/acció endavant,…
Ni que dir que la funció del diàleg intern serà, òbviament, fer-nos prendre consciència:
- De la nostra triangulació cognitiva: pensament/ emocions2, sentiments/ acció.
- I del nostre procés de fer conscient allò inconscient.
I, per descomptat, ajudar-nos a superar, entre altres coses, les distorsions cognitives i els mecanismes de defensa.
I, tot plegat, l’objectiu serà, evidentment, assolir una major consciència, més objectivitat i més calma i una conducta més realista que ens permeten aprendre millor de l’experiència per a, tot transformant-nos a nosaltres mateixa, poder canviar la nostra realitat i la que ens envolta. I viceversa.
En definitiva, millorar la nostra biografia com a persones, com diria el filòsof Jean Paul Sartre.
(1) Técnicas cognitivas para el tratamiento del stress (Ed. Martínez Roca), capítol 3: “Cómo combatir los pensamientos deformados”.
(2) Segons el neurocientífic A. Damaso, les emocions són primigènies als sentiments.







