Lock up your libraries if you like; but there is no gate, no lock no bolt that can set upon the freedom of my mind.*

D’aquesta manera tan rotunda expressava l’escriptora, Virginia Wolf, la solidesa de la llibertat de la seua ment. El contrari d’altra gent que s’imposen ells mateixa sense l’ajuda de ningú una porta, un pany i un forrellat per a evitar la seua emergència.

Però, excepcions a banda, la llibertat de la ment, potser, no és una cosa que es done aillada. Més aviat, precisa d’un context especial amb interlocutors i/o destinataris amb els quals es privilegie el dir/mostrar i l’entendre en relació dialèctica.

Les lleis ajuden a construir-lo, però més encara, els costums. Vanas e ilusorias son las leyes sin la reforma de las costumbres, va dir l’escriptor i jurista il·lustrat, Gaspar Melchor de Jovellanos.

Però la llibertat de la nostra ment, no només precisa d’un context favorable, sinó també de la superació  de les nostres traves internes. Per exemple, de l’adotzenament assumit des de menuts i continuat al llarg de la nostra vida. D’aquí, la necessitat d’adoptar lemes com el de la Il·lustració segons el filòsof, Emmanuel Kant: Habe Mut, dich deines eigenen Verstandes zu bedienen!1.

Un lema que ens pot permetre fer operacions per a millorar la llibertat de la nostra ment com el desmuntatge dels subjectes suposats saber -com diria el psicoanalista, Jacques Lacan- que hem trobat i trobem al llarg de la nostra vida. És a dir, l’emancipació de falsos referents que hem pres per vertaders, tot prenent com a guia en la nostra vida la nostra reflexió sobre la nostra pròpia experiència i l’aliena.

De la llibertat de la nostra ment, depén, per tant, la nostra existència com a persones. D’aquí, la importància de la socialització en la infantesa en llibertat -tot tenint en compte l’Altre-, que ens configurarà o no com a persones. Una socialització que també es pot donar en l’adolescència, l’adultesa i al llarg de la vida, però que és difícil que adquirisca el caràcter de realitat que es dona en la infantesa.

*”Podràs tancar les biblioteques; però no hi ha porta, ni pany, ni forrellat que pugues imposar a la llibertat de la meua ment”. Una cambra pròpia, Virginia Woolf, La Temerària

(1) Sapere aude! Tin el valor de servir-te de la teua pròpia raó. Qué es la Ilustración, dins de Filosofía de la Historia, Emmanuel Kant, FCE

Més notícies
Notícia: La Fira de Xàtiva: què cal saber-ne?
Comparteix
Aquest dijous s'inaugura oficialment amb un espectacle del Gran Circ Acrobàtic de la Xina al camp de futbol de la Murta
Notícia: Alacanten ere euskararen alde
Comparteix
Les portes de l’"euskara" estan obertes per a qui vulga travessar-les amb paciència i obstinació. No és un idioma fàcil, en puc donar bona fe, però sempre l’aprenentatge de llengües és un procés cognitiu fascinant i infinit.
Notícia: Pompeia, la ciutat sepultada pel Vesuvi que continua despertant passions
Comparteix
Gai Plini Cecili Segon, anomenat Plini el Jove, va viure l'erupció del 24 d'agost del 79 dC i, anys després, va narrar la catàstrofe que va commocionar l'antiga Roma
Notícia: Culla es perfila com un dels millors observatoris astronòmics del País Valencià
Comparteix
L'auge de l'astroturisme està consagrant el municipi del Maestrat com un dels llocs més privilegiats al nostre territori per a observar el cel més pur

Comparteix

Icona de pantalla completa