Ser u mateix / Alienació

Bona relació amb u mateix / Roïna relació amb u mateix

Autocentrament / Descentrament

Altruisme / Egoisme

Pietat / Pietat perillosa

Etc.

La cita del filòsof i escriptor, Michel de Montaigne, Cal prestar-se a l’Altre, però donar-se a u mateix, invita a pensar en dicotomies d’aquest tipus. En la columna de l’esquerra trobarem l’estabilitat i l’equilibri i en la de la dreta, la inestabilitat i el desequilibri.

I, evidentment, tots els estats de la columna esquerra (ser u mateix, tenir hom una bona relació amb u mateix, estar autocentrat, ser altruista, tenir pietat, etc.) estan relacionats en forma de cercle virtuós i, evidentment, tots els de la dreta (l’alienació, el descentrament, l’egoisme, la pietat perillosa, etc.) en forma de cercle viciós.

Però, lluny de ser estàtics i invariables, tant els estats de la columna esquerra com els de la dreta estaran sotmesos a la influència dels contextos –que inclou les relacions interpersonals-  en què hom desenrotlle la seua existència. És a dir, que estaran sotmesos a les lleis de les estructures socials a les quals hom pertany. Per exemple, hom no estarà en els mateixos estats si el seu context social és un home1 o un antihome1

Més: si, per les raons que siguen, hom passa d’un home1 a un antihome1, els estats de la columna de l’esquerra, potser, es transformaran en estats de la columna de la dreta. I viceversa si, per les raons que siguen, hom passa d’un antihome1 a un home1 els estats de la columna dreta, potser, es transformaran en estats de la columna esquerra. 

Tot comptat, si hom vol fruir d’un home1, conrearà els estats de la columna esquerra i evitarà els de la dreta, que corresponen a un antihome. El pensament del filòsof i escriptor Michel de Montaigne, se prêter à autrui et ne se donner qu’à soi-même, ens hi pot ajudar. 

(1) Un home -el lloc propi d’algú, en anglés –, segons el sociòleg Lluís Aracil, seria el lloc on ens sentim còmodes, en el nostre medi, com a peixos en l’aigua… En termes més abstractes, l’àmbit on ens sentim lliures i segurs.

L’antihome, el contrari. Segons el sociòleg Lluís Aracil, seria un lloc on ens sentim incòmodes, fora del nostre medi, com a peixos fora de l’aigua. En termes més abstractes, un lloc on ens sentim insegurs, presos i atrapats.

Metafòricament parlant, la contraposició entre l’home i l’antihome seria la de cel i infern.

Més notícies
Notícia: Bescollada del CACV a À Punt
Comparteix
L'organisme de control de continguts audiovisuals conclou que la cobertura de la manifestació de l'aniversari de la dana per la radiotelevisió pública va ser "deficient"
Notícia: DANA | Contractes de reconstrucció amb “incompliments molt significatius”
Comparteix
La Sindicatura de Comptes conclou que FGV que "no va aplicar tots els procediments necessaris" per a donar compliment a la Llei de Contractes del Sector Públic
Notícia: Un edil de Vox a Elx dimiteix i revoca la decisió tot seguit
Comparteix
PSPV i Compromís critiquen que aquest dimarts es va convocar un ple per a donar compte de la renúncia del regidor ultra i que s'ha desconvocat després de conéixer-se la seua intenció de continuar
Notícia: L’escàndol de les joventuts de Vox arriba a València
Comparteix
Compromís exigirà al Ple la condemna a la presumpta estafa en les donacions de la dana per part de Revuelta

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa