Hi ha sistemes d’educació que tenen com a matèria “projecte de recerca”. En alguns indrets de l’estat espanyol, l’alumnat realitza aquest tipus de projectes o investigacions com a matèria optativa, però no és el cas de l’alumnat català i balear. El Treball de recerca (TR) és la primera entrega “científica” que l’alumnat català realitza al llarg dels seus estudis i té lloc al Batxillerat. Durant molts cursos acadèmics, el TR ha comptat un 10% de la nota d’aquesta etapa acadèmica, però pròximament passarà a comptar com a una matèria més. 

El professorat del centre educatiu és el responsable de tutoritzar aquests treballs. Alguns centres opten per repartir equitativament els treballs entre tot l’equip docent. D’altres s’estimen més que el tutor estiga directament relacionat amb la temàtica del treball i llavors es deriven les temàtiques als departaments més adients. En altres casos, els TR van directament relacionats amb una matèria optativa del primer curs del batxillerat. Finalment, hi ha els centres educatius on els tutors de TR tenen reducció horària i en dirigeixen un bon grapat.

El debat sobre el TR és a taula des de fa temps i més encara amb l’aparició de la intel·ligència artificial que no només posa en relleu que l’alumnat no sap què redactar, sinó que fa que aquest treball siga cada vegada més inútil. “La intel·ligència artificial ha arribat per ajudar-vos, no per no fer-vos pensar”, els dic. 

En algunes matèries, com és el cas de Literatura Universal a primer de batxillerat els dic que poden llegir un resum de la lectura i de les relacions que estableixen amb els diferents espais que apareixen a la novel·la. No sé per què em vaig sorprendre quan va passar. Era evident que alguna persona d’entre totes prepararia la seua intervenció amb l’ajuda de la intel·ligència artificial. És inútil. Soc professor de Llengua Catalana i Literatura. Sé com escriuen i com parlen sense tenir preparat res. Sé si el que han escrit o el que llegeixen és producció pròpia o aliena. 

Arribem a un punt on no podem enviar feina a casa perquè la fan amb intel·ligència artificial. Les hores de classe continuen sent les mateixes i el temari també. I és en aquest moment en què ens plantegem si val la pena o no fer un treball de recerca actualment. L’alumnat no pensa, sinó que escriu directament al xat quatre instruccions bàsiques (prompt) sobre allò que els interessa saber. A hores d’ara només ens interessa la manera en què exposen aquest treball, que queda enfocat a treballar la competència oral.

És possible fer un treball de recerca en el món actual amb l’existència de la intel·ligència artificial? La resposta majoritària és que aquest treball hauria de desaparèixer per deixar lloc a incrementar hores de matèries instrumentals. No volem tanta optativitat a primer de batxillerat, sinó un augment d’hores de les matèries troncals (castellà, català i filosofia) i no combinar ni perdre hores de matèries de ponderació com ara física, química, biologia, geologia, etc.

Volem un sistema educatiu català que faça desaparèixer l’excés de matèries optatives i el treball de recerca per donar lloc a la implicació de l’alumnat, la recuperació de l’esforç i el coneixement i l’augment de les hores de les matèries troncals.

Més notícies
Notícia: El Tempir advoca per “construir” el País en la gala dels seus premis
Comparteix
La gala va enllaçar la dimissió de Mazón, la dana i la situació de la llengua amb un missatge d’autoexigència, fiscalització i esperança; Vicent F. Soler i Selva, Manuel Asín i La Veu dels Llibres van rebre els guardons
Notícia: Les Corts del regne des de la perspectiva de l’autogovern local (III)
Comparteix
Avui, quan València no es governa des del centre de la capital valenciana, cal fer memòria de la necessitat de reforçar la consciència de l’autogovern local, l’única institució amb precedents de lluita, durant segles, contra els sectors socials més privilegiats
Notícia: La industrialització (pendent) de l’edificació
Comparteix
El manteniment d'una mà d'obra competent en la construcció, com en la resta d'oficis artesanals, ha estat supeditada a la continuïtat en la formació, la que passava de pares a fills o dels oficials als aprenents. Aquesta línia de continuïtat fa temps que s'ha trencat. Els fills no volen seguir l'ofici dels pares.
Notícia: La carabassa fregida 
Comparteix
Aquest és el més senzill dels plats de carabassa i es prepara arreu dels Països Catalans i Occitans

Comparteix

Icona de pantalla completa