Ha faltat aquest cap de setmana Vicent Torres. Hem perdut un gran activista en defensa del nostre territori, de l’ecologia i la racionalitat en la gestió de la mobilitat, el ferrocarril, els carrils bici. Vicent era doctor en economia, especialitzat en temes ambientals i urbanístics, i un militant dels moviments socials sempre disponible per al que fera falta, sempre amb un somriure amable i una capacitat d’explicar coses complicades de manera senzilla sense ofendre l’auditori.
Diumenge 29 de setembre de 2019, l’informatiu de migdia d’À Punt va emetre una peça sobre l’ampliació del port de València que tancava amb unes declaracions de Vicent Torres. Les vaig veure en l’informatiu i, per a la meua sorpresa, quan vaig intentar recuperar-les al web de la nostra televisió havien desaparegut. Es mantenien a l’informatiu complet però s’havien amputat de la peça sobre l’ampliació del port. Ara he intentat recuperar-les sense èxit.
El tractament informatiu sobre l’ampliació del port de València, tal com vaig denunciar repetides vegades al Consell Rector de la CVMC, ha estat sempre fortament esbiaixat a favor de l’ampliació en la línia del que defensen el PSOE i el PP encara avui dia. Fa cinc anys era molt escandalós i jo predicava en el desert, mentre la directora general ignorava i menyspreava les meues crítiques i la resta de consellers no passaven, alguns, d’un lleu «Xambó té raó» i, altres, mantenien un silenci sepulcral.
Mireu, si no, el text que vaig transcriure d’aquella peça informativa:
Transcripció. Veu en off (Imatges de recurs, maqueta ampliació).
«El port de València vol ser el més eficient i net de tot el Mediterrani per això l’empresa TIL filial de MSC projecta invertir 1.021 milions d’euros per a construir l’ampliació nord. La nova terminal de contenidors es faria en tres fases. S’anuncia que serà totalment verda i en duplicarà la capacitat fins als 12 milions i mig de contenidors, ara bé, des de la Conselleria d’Emergència Climàtica i l’Ajuntament de València s’insistix que abans de continuar amb este macroprojecte es faça una nova declaració d’impacte ambiental i que el Ministeri de Transició Ecològica s’hi pronuncie.»
Declaracions de la consellera Mireia Mollà (imatge de primer pla en un saló d’actes buit): «Hauria sigut bo que el mateix port abans d’aprovar en el Consell d’Administració haguera volgut fer una nova DIA, però, si no és així, l’administració competent és el Ministeri, en este cas, de Transició Ecològica, que pot d’ofici fer que hi haja una nova declaració d’impacte ambiental.»
S’hi talla la frase de la consellera bruscament i entra Aurelio Martínez, president de l’autoritat portuària (se’l situa dret davant d’un cartell d’una panoràmica general del port des de la mar i al fons València): «Los servicios jurídicos nuestros però también los de puertos del Estado, han reconocido que no hace falta una declaración de impacto ambiental nueva.»
Novament, tall brusc i entra l’alcalde Joan Ribó: «Volem dir al port que s’han de fer les coses bé i ho volem dir des de l’Ajuntament amb moltíssima claredat.»
Torna a entrar Aurelio Martínez (Ara assegut a taula sense jaqueta. Fons de color rosat): «Estamos implicados en una transformación en energias renovables. Lo llevo diciendo hasta la saciedad. Si nuestro compromiso es éste ¿qué interès podemos tenir, qué interès podemos tener en hacer mal las cosas deliberadamente en la ampliación Norte?»
Veu en off de la periodista (Imatges d’un vaixell de contenidors de MSC, vies de tren al port, més contenidors): «De moment, els plans de l’ampliació nord del port continuen avant, el grup MSC projecta una terminal ferroviària amb sis vies de mil metres de longitud que mouran més de tres-cents mil contenidors a l’any, el 98% de la maquinària serà elèctrica i donaria faena a tres mil persones. En canvi, no tot el món ho veu clar.»
Ara apareix un pla de Josep Gavaldà de la Comissió Ciutat-Port qui declara: «El que estem demanant és calma i repensem el projecte perquè és d’un impacte grandíssim i necessitem avaluar-lo correctament per experts independents.»
Torna veu en off (Imatges del Consell d’Administració del port, primer pla somrient d’Aurelio Martínez): «I tot això mentre la Generalitat encara no ha nomenat els quatre nous representants que li pertoquen en el Consell d’Administració del Port. Divendres passat no van participar en la votació en què l’alcalde Ribó va ser l’únic que s’hi va oposar.»
La tècnica de manipulació informativa de l’emparedament s’hi veu d’una manera molt clara; Aurelio Martínez contesta a tots i, quan no, ho fa directament la periodista.
Tornen a plató i ara és la conductora de l’informatiu qui fa un resum de la situació i passa a entrevistar Vicent Torres. Una entrevista que no es va incloure en el web i que segur que hauria tingut molta difusió. Sembla que no s’esperaven unes declaracions tan clares contra l’argumentari de l’autoritat portuària.
El resum del que va dir Vicent: l’ampliació del port no és urgent ni imprescindible, la nova terminal deixarà buida una i mitja de les tres terminals actuals. Sembla molt valencià això de fer el port més gran del món (ironitza Vicent). Recorda també el que van significar les obres de la Fira de Mostres de Paterna –una instal·lació sense activitat, molts dies de l’any buida, que ha deixat mil milions de deute a la GVA i a l’Ajuntament. És eixe el camí? Copa Amèrica, Fórmula 1? I recorda l’impacte ja existent: pèrdua de les platges de Natzaret, la platja del Saler que ha retrocedit uns 70 metres a causa de les ampliacions portuàries. Quant al túnel, diu que es pren una decisió sense saber-ne el cost. Tots sabem que després venen els sobrecostos, afegeix. A benefici d’una empresa privada, el sector públic haurà d’invertir tres o quatre mil milions que potser serien més útils per a millorar la xarxa de rodalia, el tren de la majoria de la població, i altres coses urgents per a les quals no hi ha mai diners, conclou Vicent.
Això va dir Vicent i jo vull recordar-ho ara. M’agradaria que À Punt recuperara i difonguera aquelles declaracions.
Ja sé que no es posa tot al web, però és ben significatiu que les declaracions d’un expert que subratllava totes les contradiccions i perills per a la sostenibilitat mediambiental, a més dels costos econòmics per a l’erari públic, del projecte d’ampliació, no apareguera al web.
Gràcies, Vicent, seguirem treballant amb el teu mestratge i el teu exemple.