Segons el Diccionari Normatiu Valencià de l’AVL, l’Edat Mitjana és el període històric anterior a l’Edat Moderna i posterior a l’Edat Antiga, comprés aproximadament entre els segles V i XV.
D’una banda, l’aproximació colorista i neta dels anys 30, 40 i 50 del segle XX. Primerament, Richard Thorpe (director) i Miklós Rózsa (compositor) treballen junts en dues pel·lícules: Els cavallers de la taula redona (segle VI, Robert Taylor, Ava Gardner i Mel Ferrer) i Ivanhoe (segle XII, Robert Taylor, Elizabeth Taylor i Joan Fontaine). A continuació, un suggeriment, l’audició de dues gravacions discogràfiques realitzades per l’Orquestra Filharmònica de la Ciutat de Praga (The City of Prague Philharmonic Orchestra): Els víkings de Mario Nascimbene (segle IX, Kirk Douglas i Tony Curtis) i El Cid de Miklós Rózsa (segle XI, Charlton Heston i Sophia Loren). Després, Les aventures de Robin Hood, segle XII, un film protagonitzat per Errol Flynn i Olivia de Havilland amb música d’Erich Wolfgang Korngold: l’enfrontament medieval entre anglosaxons i normands com a precedent de la Segona Guerra Mundial (democràcia Anglaterra versus totalitarisme Alemanya nazi). En la pel·lícula Alexander Nevski es planteja un xoc similar: en blanc i negre, dirigida per Eisenstein i amb partitura de Serguei Prokófiev, els russos (soviètics) lluiten contra els invasors teutons (nazis) en el segle XIII. Una dada, l’actriu Ingrid Bergman interpreta l’heroïna francesa Joana d’Arc (1412-1431) en un film de 1948.

D’altra banda, a partir de 1965 s’imposa una visió més bruta i violenta de l’època medieval: Excàlibur (segle VI, Helen Mirren i Nicol Williamson, música de Trevor Jones i Richard Wagner), El senyor de la guerra (segle XI, Charlton Heston i Rosemary Forsyth, partitura de Jerome Moross), El regne del cel (segle XII, Orlando Bloom i Eva Green, música de Harry Gregson-Williams), Robin i Marian (segle XII, Sean Connery i Audrey Hepburn), Braveheart (segle XIII, Mel Gibson i Sophie Marceau, partitura de James Horner) i El nom de la rosa (segle XIV, Sean Connery, música de James Horner).

Quant a l’àmbit més proper, s’acaba d’estrenar el film L’abadessa, una producció catalanoaragonesa ambientada en el segle IX i rodada al Castell de Loarre i a la Seu Vella de Lleida: els fills del comte Guifré el Pilós, l’abadessa Emma (Daniela Brown) i el comte Borrell I (Carlos Cuevas, sèrie televisiva Merlí a la plataforma 3cat), promouen el repoblament i la cristianització de la Plana de Vic. Seguidament, El Capitán Trueno y el Santo Grial (Sergio Peris-Mencheta i Natasha Yarovenko, partitura de Luis Ivars, segle XII) és l’adaptació cinematogràfica del popular còmic de Mora i Ambrós. En el cas valencià, les festes de Moros i Cristians són una recreació lúdica de la conquesta cristiana del Regne musulmà de Balansiya per part del rei Jaume I el Conqueridor. Accedim als documentals Buscant Jaume I (1208-1276) i Vicent Ferrer: ídol, líder, sant i mite (1350-1419) a la plataforma d’À Punt. A més, disposem d’un llargmetratge d’animació sobre el religiós Ramon Llull (1232-1316) a la plataforma d’IB3. Respecte de la pel·lícula Tirant lo Blanc (direcció de Vicente Aranda i música de José Nieto), l’argument es basa tant en l’expedició dels almogàvers fins a Constantinoble (segle XIV) com en la novel·la homònima de Joanot Martorell (segle XV).
Tot seguit, una proposta. Si els prohoms de la Renaixença aconseguiren erigir una colossal estàtua eqüestre del rei Conqueridor i cada 9 d’octubre s’hi celebra una ofrena floral consensuada, sembla que allò coherent és que la plaça passe a anomenar-se Plaça Jaume I. Per extensió, l’estació adjacent de Metrovalència s’hauria d’anomenar Colom-Jaume I.

Per acabar, una recomanació. Encara es pot accedir, de manera lliure i gratuïta a la plataforma d’À Punt, al magnífic i emocionant documental Ennio, el mestre (Ennio Morricone, 1928-2020). Sens dubte, aquest genial compositor italià ha renovat i prestigiat la música cinematogràfica, és l’autor d’un gran nombre de bandes sonores d’alta qualitat: Marco Polo, La missió, Per un grapat de dòlars, Els odiosos huit, Novecento, Hi havia una vegada a Amèrica, Els intocables d’Elliot Ness, La Batalla d’Alger, El clan dels sicilians, Cinema Paradiso…